Harald-in-Japan

Thursday, April 06, 2006

Bloggen uppe and running

Ja, så har man fixat sin första blogg(sida?) nu då, efter 23 dagar i Japan, tiden går fort. Efter påtryckningar från min vise broder så har jag äntligen fått ars.. ur vagnen och skapat ett bloggkonto. Jag kommer hyfsat regelbundet (definiera regelbundet) att lägga in text och bilder, som visar på mitt äventyr i Japan. Summering hittills. Japaner är arbetsnarkomaner. De jobbar typ 10 timmar per dag, minst. Många använder sig av tåg för att ta sig till och från jobbet, Tokyos tunnelbanesystem forslar runt 3 miljoner människor varje dag, och tågen håller tidtabellerna med tysk disciplin och asiatisk fanatism, det ni SL! Många har på sig vita skyddsmasker över munnen, i början trodde jag att kanske hälften av alla japaner var utbildade kirurger men det handlar om allergi, nu är det ju pollen så dessa masker hindrar dumma partiklar att ta sig in i deras kroppar helt enkelt. Det finns många fina allmänna toaletter som är gratis, många turistattraktioner är gratis eller billiga, det är inte så dyrt i Japan som ryktet kan hävda, typ som i Sverige skulle jag vilja säga. överallt finns det små skåp där man kan lägga i typ 6 kronor (110 yen) och få ut en flaska läsk, vatten, eller en burk kaffe (varmt eller kallt), mkt praktiskt och gott, blir nästan beroendeframkallande. Jag bor i Yumiyuriland-mae, en station som ligger typ 60 minuter från centrala Tokyo (shinjunku), jag bor i ett studenhem där det bor endast grabbar, här är det stränga regler som gäller, inga flickbesök och hemma innan 24:00, annars stängs dörren, hua. Dessutom slutar tågen gå klockan 24:00, missar dem får man vänta tills typ 05:00. Så blev fallet en gång då jag var ute, men det var inga problem, det är bara att festa vidare, ställena stänger inte. Bilden nedan togs i centrala Tokyo, en rik och glad Tokyo-bo ger tummen upp! Nästa bild visar ett balanskunnigt blötdjur, undrar hur dem gör? Akvarieparken låg på 10:e våningen i en stor byggnad... Samma dag var jag uppe i en byggnad som var 60 våningar hög där man kunde blicka ut över Tokyo, helt otroligt stor stad, det tar liksom aldrig slut, precis som sossarnas regeringsperiod. Nu i början av april var det körsbärsblomning, då går varje japan med självaktning ut och tittar på blommorna, det var helt sjukt med folk kan man lugnt säga. I samband med att titta på blommor (hanami) så passar japanerna på att festa till, det var en massa folk som satt på plastskynken och åt och drack, och drack,och drack lite till, och så lite till bara. Nog för idag. Eder Japan-resenär Harald-san

2 Comments:

  • Hej-san på dej-san, Harald-san!

    Kul att du lagt upp en blog. Och tack för att du inte skriver på japanska. Det är inte utan att man känner ett stygn av avundsjuka när man läser om dina äventyr "ovel thele"...

    Abraços do Brasil / Ingemar

    By Blogger Vardagsmat, at 9:12 AM  

  • Tjena fan san!

    Det här med blogging var ju kul som sa(ta)n.

    Fantabulös bild på körsbärsträdsallén! Håller med Ingemar om att man är lite avis. Vill gärna till Japan nångång. Men jag ska inte klaga. Åker nästa vecka till Indien! Hela jobbet (vi är dock bara fyra...) ska hälsa på och utveckla relationen med en webbleverantör i Chennai på östkusten, som vi anlitar ibland. Har laddat duktigt med Dukoral mot magsjuka. Hade redan alla andra behövliga vaccinationer, alltsedan Kenya-resorna.

    Ska läsa vidare här om du skriver lite mer om VAD du gör där borta.

    Konnichiwa då!

    /Eddie

    http://eddiesoderholm.blogspot.com
    (men jag håller med om att man måste definiera "regelbunden uppdatering")

    By Blogger Eddie South Islet, at 2:10 PM  

Post a Comment

<< Home