Harald-in-Japan

Tuesday, April 18, 2006

Yomiuriland-mae: Min hemmabas

Konnichiwa (betyder hej på japanska) ärade bloggläsare. Jag skriver detta för andra gången, när jag skulle köra "publish post" av min nyskrivna blogg så hade jag inte sparat så när sidan började stå och tugga oroande länge och error dök upp, så var all text och bilder borta. Kom ihåg att spara, alltid. Spara, det ni skriver. Gör det. Det är aldrig fel att spara, faktiskt.

Nåja, jag börjar om:

Denna sida kommer handla om min hemmabas där jag bor, Yomiuriland-mae. Det är en station som ligger i sydvästlig riktning från Tokyo city, på Odakyo line. Fortsätter man i denna riktning i ungefär 9 mil så kommer man fram till Mount Fudji, typ. Yomiuriland-mae ligger ungeför 43 minuter från Shinjunku om man åker local train. Här föreligger ett behov av att mer i detalj förklara det förvirrande begreppet "local train" misstänker jag. Japanerna har nämligen ordnat det som så att vissa tåg stannar på alla stationer, medans vissa stannar på en del, och vissa tåg bränner förbi nästan allt och stannar endast på särskilda knytpunkter. De "snabbaste" tågen är oftast proppfulla. Således finns det local train, semi express train, rapid train och rapid express train. Bara att välja! En annan sak, japanerna skulle aldrig drömma om att planka på tunnelbanan, det skulle anses som väldigt skamfyllt och pinsamt att inte betala för sin resa. På grund av detta förekommer inga oanmälda kontroller om man betalat för sig som det gör hemma i Sverige. Däremot gick det igår en tåggubbe genom vagnarna och bugade varje gång han kom in i en ny vagn, och gick runt och kollade om någon behövde hjälp mm, trevligt initiativ.

Nog om detta, bilden nedan visar utsikten från min balkong över Yomiuriland-mae, den togs när jag kom hit så det är i mitten av Mars.



















Nästa bild visar mitt eminenta rum, finns handfat, air condition mm, helt ok.



















Bilden nedan visar hur det ser ut utanför studenthemmet, detta är en vanlig syn hur det kan se ut i Yomiuriland-mae: smala gator (dock finns det förvånansvärt många (små) villor) där bilar och mopeder trängs, tillsammans med japaner som går ut med sina hundar (läs mer om detta nedan).



















Japaner gillar att bada (varmt), det verkar vara en slags ritual att man tar ett bad och/eller duschar innan man går och lägger sig. Ett trevligt initiativ tycker jag som gillar vatten. Jag brukar ta mig ett bad på kvällarna efter en dag fylld med aktiviteter, mkt skönt. Bilden nedan visar det bad som finns här på studenthemmet. Badet är kanske en 3 gånger 2 meter stort, fyllt med riktigt varmt vatten.



















Japanerna duschar sittandes, där de har små handdukar som de tvagar sig och skrubbar sig med, det är riktigt avkopplande att sitta på en pall och skrubba sig.



















Som nämndes ovan gillar japaner som så många andra hundar. Dock verkar de i större utsträckning än t ex vi svenskar ha små hundar. Kanske är det mer praktiskt när det finns mindre utrymmen, det bor ju runt 128 miljoner människor i Japan, och i Tokyo bor det runt 20 miljoner tror jag. Bilden nedan visar en tuff liten krabat som tvingas stå ut med att hans matte vill att han skall ha på sig kläder, han står lite snedställd och vill traska på, det här med fotografering är ointressant.



















Bilden nedan visar en trött farbror som har varit med förr, han har överseende med fotograferingen och står snällt och tittar på tills det är klart, men han vill nog också lunka på (kanske hemåt till en skön soffa).




















Det var allt för denna gång. Nästa vecka skall jag fara runt i Japan och besöka bland annat Kyoto och Hiroshima, skall bli kul att se Japans kultur i andra städer.

Sayonara säger eder etnolog i Japan
Harald-san

0 Comments:

Post a Comment

<< Home