Harald-in-Japan

Monday, May 08, 2006

Min rundresa i Japan (Kyoto-Nara-Osaka-Hiroshima)

Hallå ärade bloggläsare. Nu är jag tillbaka från min resa runt om i Japan. Jag beslöt att dra västerut då många rekommenderar den rutten (som första resa i alla fall). Jag började med att besöka Kyoto och Nara, sedan Osaka och Hiroshima.

Kyoto är en idyllisk slumrande stad, med låga byggnader. Tempot är väsentligt lägre än i Tokyo, och det var en ynnest att få ströva omkring och bara titta och vara i nuet. Bilden nedan visar en (typisk?) bakgata ut i Kyoto, en massa ledningar, trångt, plötsligt kommer en bil som pressar sig förbi i gränden mm. Mkt trevligt.



















När jag gick omkring planlöst (härligt) i Kyoto så stötte jag på detta tempel, det är ett av de största i Kyoto och grundades av en präst för en herrans massa år sedan, han såg som livsuppgift att införa tedrickandet i Japan och hade utbildats av de sanna mästarna i Kina. Undrar om de fick en kick av att uppleva ett starkt behov av att gå på toaletten, typ dra i sig 6 koppar te och vakna med en sprängande blåsa 04:14 och då nicka insiktsfullt, mumla något vist och försöka somna om igen. Bara en tanke.



















Mitt inne i vimlet i Kyoto hade jag förmånen att träffa på en livs levande geisha, hon ställde villigt upp på en bild. Notera den vitmålade masken, såg riktigt skrämmande ut i närbild. Dessa sällskapsdamer utbildas tydligen fortfarande i Kyoto, home of the geisha. Jag tror det finns fyra olika skolor.
























Efter att ha vandrat österut, uppåt mot en bergskam där det fanns tempel mm stötte jag på en tiggarmunk. Notera den raka hållningen, så där stod han/hon länge, helt otroligt. Undrar vad som försiggår inne i huvudet på en sådan munk. Typ, "satan vad trött jag är, undrar om man skulle byta yrke, inte klokt att man gått och blivit munk, farsan sa ju alltid att jag skulle plugga ekonomi, men nej då jag skulle prompt envisas med mitt religiösa kall!" För övrigt så valdes huvudstäder i Japan (förr?) enligt kriterier att åtminstone 3 sidor skulle vara skyddade av bergskammar, vilket Kyoto uppfyllde.
























Bilden nedan visar en segerviss Harald vid det ovan nämnda templet.



















Som vanligt vill jag ha med en bild åtminstone på hundar. Den här sköna byrackar'n stötte jag på på väg hem mot hotellet/centrum. Han gav fullständigt f-n i att jag fotade, utan han slappade vidare, hur skön som helst.



















Nästa dag så deltog jag i en sann turistaktivitet, jag var med på en heldagstripp då man besökte kejsarpalatset, gyllene paviljongen, jättebuddhan i Nara mm, men det var en mkt bra grej, jag träffade en annan svensk som hette Johan och bodde med sin familj i sydöstra Kina, trevlig kille. Så om jag är i sydöstra Kina någongång så har jag ett ställe att besöka. Bilden nedan visar den gyllena paviljongen (tror det var så den hette), det har krävts 200 000 guldblad och 60 lager med fernissa mm, för att skapa detta, mkt imponerande .



















Byggnaden nedan är den största träbyggnaden (Tokaido-templet) i Japan, vilken även innehåller den största buddhan i Japan (18 meter hög). Mkt kul att se, lägg märke till guldsvansarna på toppen på taket, dessa skall symbolisera fiskstjärtar vilket innebär att byggnaden är under vatten, alltså ett skydd mot eldsvådor. Shinto-religionen har för övrigt 8 miljoner gudar (det skall tolkas så att det finns hur många gudar som helst, för vilket behov som helst). T ex så hade någon skapat (?) en gud för trafiksäkerhet: The god of traffic safety. Det blir ju kul om man börjar tänka på vilken kompetens eller inriktning den guden behöver, eller vad som gör den guden speciell. Behöver han ha insikt om väjningsplikt, eller rent av vara uppdaterad på de senaste forskningsresultaten vad gäller alkoholkonsumption och olyckor i trafiken??



















Bilden nedan visar en grym ande (?) för vilken man skall redovisa sitt livs gärningar när man dött, och han skall efter detta meddela vilken dom/öde man får. En klar koppling till sankte Per tycker jag, fast det känns som om den här personen tar mer i bänkpress än sankte Per.
























Här är den omtalade jättebuddhan.
























Nästa del i denna blogg visar text och bilder från min resa till Osaka och Hiroshima. Jag tyckte Hiroshima var en mysigare stad än Osaka, den var mindre och mer öppen på ngt sätt. Osaka var inte en tråkig stad, men typ en mindre kopia av Tokyo, det fanns hur många restauranger som helst, höga byggnader vart man än tittade, imponerande men det har jag ju redan sett i Tokyo. Fast Osaka har ett akvarium som inte går av för hackor (mer om det nedan). Bilden nedan visar mig ätandes koreansk mat, mkt gott. Man sitter ned på golvet på en kudde, jag föredrar stol men man skall uppleva kulturen dit man kommer. Jag åt nudlar, kött, soppa, efterrätt, två öl och en koreansk drink, allt till det facila priset av 240 kronor ca (vem sa att Japan är dyrt?)



















På väg mot Osaka-slottet gick jag igenom en park där stötte jag på japanska ornitologer, en skara äldre herrar som spenderar sin tid med att se på fåglar. Det var kul att se dem springa mot ett träd där någon tyckte sig ha sett en sällsynt fågel typ. Undrar om de gör det här för att de tycker det är kul, eller för att de är uttråkade och inte vill sitta hemma och stirra in i taket, troligtvis en kombination.



















Osaka-slottet (nedan) byggdes av en feodalherre (shogun?) som lyckades ena Japan vid tidigt 1600-tal. Villken härligt kort återgivning av ett stycke viktig japansk historia!
























Här står jag framför det stora akvariumet i Osaka. Jag har tidigare varit på ett stort akvarium i Genua men det här var ta mig tusan större, de hade t o m en valhaj som simmade omkring. Förutom detta vattensköldpaddor, kräftor, delfiner, sälar mm mm.




















Bilden nedan visar en skön lirare som låg och tryckte i hörnet av den största tanken. Han ger fan i allt och alla.



















Nästa bild visar en manet på vift, schysst bild tycker jag själv, belysningen gör ju bilden tusen gånger bättre.



















Under de 3 dagar jag var i Hiroshima så hade de en festival "flower festival", det var hur mycket folk som helst. jag bodde perfekt i Hiroshima, mitt i centrum, ett stenkast från slottet, atombombsmuseumet mm. Första dagen gick jag omkring och bara insöp stadens karaktär. Jag gick förbi de här personerna och kunde inte undgå killens hållning. Notera den eleganta vridningen på vänsterbenet och den sluttande ryggen, så där stod han, klockrent.
























Här är en annan bild på en av stadens innevånare, han verkar sälja mat av ngt slag, men nu skiter han i kunderna, sådant är överskattat!



















En vacker japanska.
























Bilden nedan visar mig ståendes framför en byggnad som heter "A-dome" eller ngt liknande. Vid andra världskriget så sköttes det administrativa uppgifter från den här byggnaden. Bomben detonerade 160 meter sydöst om den här byggnaden och 600 meter upp i luften.
























Jag avslutar min vistelse i Hiroshima med en bild på en hund. Ord är överflödiga.



















Detta blev en ovanligt lång bloggsida men det fanns ju mycket att berätta om, mycket har jag utelämnat, särskilt om Hiroshima, då det skulle ta för mkt tid.

Sayonara och på återseende säger er kulturstrateg Harald-san från Tokyo.

2 Comments:

  • Otroligt kul att läsa om Japans historia och kultur ur din synvinkel. Man får sig ett skratt samtidigt som man lär sig något nytt liksom. "...inte klokt att man gått och blivit munk, farsan sa ju alltid att jag skulle plugga ekonomi, men nej då jag skulle prompt envisas med mitt religiösa kall!", "...det känns som om den här personen tar mer i bänkpress än sankte Per" och "Notera den eleganta vridningen på vänsterbenet och den sluttande ryggen, så där stod han, klockrent".


    Fortsätt så!

    Min blog är också uppdaterad.

    By Blogger Vardagsmat, at 5:21 AM  

  • Härligt.... att läsa din blogg och se bilderna, de väcker mina minnen till liv.

    Bakom jättebuddan ska det finnas en pelare med ett litet hål igenom, om man kommer igenom hålet ska man nå nirvana direkt... Jag letade men hittade inte hålet, får nog vänta fler liv innan det är dags för nirvana.

    By Anonymous Anonymous, at 4:20 AM  

Post a Comment

<< Home