Harald-in-Japan

Tuesday, May 30, 2006

Sayonara Japan (soon that is)!

Ja, nu börjar hemresan närma sig så sakteliga. Jag lägger upp en ny bloggsida idag eftersom jag kan få tidsnöd att göra det senare. Jag menar solen skiner, ölen är kall, flickan ung och så vidare då kanske man måste prioritera mellan datanörderi och riktiga livsupplevelser, ni förstår säkert ärade bloggläsare.

Denna sidas tema är typ bra/roliga bilder från min tid i Japan. Jag har tagit grymt många och har ej tid att gå igenom alla så det är möjligt att jag missar många bra, men jag bör få med några kuliga bilder i alla fall. Visste ni förresten att en flaska O.P. Andersson Aquavit 50 cl, som man kan köpa på IKEA här i Tokyo kostar typ 640 yen, alltså runt 40 kronor, heja Ingvar Kamprad!

Ok, nu följer bilderna, spänn fast er i sätena, rätta till luggen, öppna en öl och säg, ja jävlar, så var det fredag igen. Bilden nedan visar mig vid Keio university, bredvid grundaren av universitetet, han öppnade även dialogen mot väst, tog in nya seder mm tydligen, enligt vissa japaner var detta något bra enligt andra något dåligt, som vanligt alltså.



















Stationen bredvid min station heter Ikuta, där ligger en liten affär, vet ej vad han säljer, men denna lilla papillon vaktar affären med intensiv glöd, mkt kul att se.



















Jag stötte på följande skylt vid ett litet tempel inne vid Shinjuku (centrala Tokyo). När man läser skylten förstår man att japanerna vill förbättra sin engelska.
























Dessa gamla hedersknyfflar satt och pustade ut en stund under deras arbetspass. Skön kontrast mot det oändliga antal japaner som rusar förbi mot olika mål, möten mm.



















Nedan ser ni en cool japan med attityd.



















Jag gick runt i ett område i Shinjuku som är mkt japanskt, det är gamla gator, mkt litet, små barer mm. Bilden nedan visar någons hem? Notera den slitna postlådan. Hur skönt som helst, man kan se framför sig en genuin ungkarl som ligger och sover tills 14:30, glider runt i pyjamas och dricker schyssta drinkar alternativt kalla öl.
























Nedan ser ni en ung japan med vespa. Japanerna har många vespor, praktiskt antar jag när det är ont om utrymme.



















Nedan ser ni mig sitta och äta ramen (nudlar med fläskkött, ägg mm, mkt populärt i Japan,billigt också). Ni ser också min mp3-spelare som jag fick i julklapp av bror min och hans fru Silvia. Jag har haft mkt nöje av den (samt mina mjuka, suveränt sköna gympadojor, mkt viktigt när man går långa sträckor).



















Vanlig bild i Japan, många japaner på en gata som innehåller typ tusen affärer.



















Den här skönheten stod parkerad mitt inne i porrkvarteren i Tokyo (men vad gjorde jag där tänker ni, lugn det var på dagtid och folk traskar förbi där hela tiden, eller kanske man borde säga varför var du inte där på kvällstid???). Hur som helst, mkt fin bil, undrar om ägaren betalar skatt och har hederlig inkomst?



















Jag gillar japansk reklam...



















Bilden nedan är en av mina favoriter, synd bara att bilden blev lite suddig. En bil stannade vid ett trafikljus, och så sitter det en cool bostonterrier eller liknande i framsätet, han ser att jag fotar och kollar vad jag håller på med, hur bra som helst.



















Meningsfullt jobb?, döm själva. De släppte in bilar och släppte ut bilar, men det måste ju göras.



















När jag gick runt på gatorna var jag vilse ett tag, då kom en kvinna med barn fram och hjälpte mig hitta rätt. De var på väg hem och frågade om jag ville följa med, hon jobbade som läkare och mannen var en höjdare inom ngt telebolag så de bodde grymt fin tmed grym utsikt. Bilden nedan visar en av utsikterna från deras gemensamma relaxutrymme där de som bodde i huset kunde slappa.



















Nej, jag har för många bilder att välja mellan, jag får börja runda av. Jag och Erina var på IKEA som öppnat i chiba-distriktet. Här står jag framför IKEA i Tokyo (ett till varuhus skall öppnas i Yokohama tydligen men det sker senare, när vet jag inte).



















Det var kul att se alla möbler, man kände igen sig, skönt faktiskt. När man är på IKEA i Japan är det en plikt att ta en bild på allas vår kära Billy Bokhylla (eller på namnet i alla fall).
























Här sitter Erina i en två-sitsig soffa (kanske ektorp-modellen?).



















När man betalat i kassorna och gått ut till den billiga korven och glassen mm, så fanns det en hel del andra produkter man kunde köpa så jag köpte en hel del, se nedan.



















Jaaa kära bloggläsare, allt har en ände och korven har två. Även om det är en vecka kvar så är detta kanske den sista bloggposten så legenden, konceptet och kulturstrategen Harald-san (se nedan) får tacka för sig för denna gången men om/när jag kommer tillbaka till Japan så öppnas bloggen igen, var så säkra.




















Sayonara säger Harald-san!

1 Comments:

  • Det verkar som du uppnått ditt mål att göra så lite som möjligt arbetsmässigt men ändå lära känna den japanska kulturen på tre månader! Starkt jobbat.

    I övrigt så fick du MP3-spelaren i present då du doktorerade, inte som julklapp. Till julklapp fick du en örfil färre!

    By Blogger Vardagsmat, at 4:50 AM  

Post a Comment

<< Home