Harald-in-Japan

Thursday, July 15, 2010

Det Stora Havet

Jag har sett, och rört vid, Stilla havet. Eller rättare sagt, Filippinerhavet om jag skall tro internet. Alltså den västra delen av Stilla havet som täcker upp Japans södra kust. Vi åkte dit med ett par kompisar, vilket bilder och text kommer ta upp lite om senare. Men först så måste jag visa ett par bilder från två politiker som tävlade om att få folkets gunst. Det har ju varit val här för några dagar sedan. Jag är ju hemskt oinsatt i Japans politik, men enligt Erina så är denna typ av val vart tredje år, och det verkar ha varit viktigt för t ex USA:s tidningar har följt valet med ett antal artiklar. Tydligen tappade den sittande regeringen som ledes av Herr Kan (Yes We Kan! är en slogan som används här) ett antal platser vilket försvårar dess förmåga att få igenom sin politik. Nåväl, på bilden nedan ser ni ett exempel på extrem tandblekning eller vad säger ni? Det blir ju konstigt när man tar den vita nyansen till höga höjder, får nästan motsatt effekt:


Bilden nedan visar vår nästa politiker(kandidat). Här behövs ju inga ord, han är ett riktigt charmtroll. Vilken spjuverblick! I hans fall skulle jag rekommendera nyttjande av tandställning:

Annars så har jag precis avslutat B-kursen i japanska. Hur mycket kan jag då tala och förstå japanska? Ja, det är tio gånger lättare att förstå och lyssna till japanska, än att tala. Vid långsam konversation med upprepning så kan jag förstå men snabbt "snack" så är jag hopplöst efter. Men gradvis har jag märkt att jag förstår mer och mer. Det är en himla kick att lyssna till vad någon säger, förstå detta och säga något vettigt tillbaka. Bilderna nedan visar de två lärare vi hade samt vi studenter i B-klassen. Totalt finns det klasser från A till F, där F är svårast. Om ni har svårt att hitta mig på bild nummer två så är jag längst till vänster i bilden:

Vi åkte till en ö som heter Enoshima. Den är i förbindelse med fastlandet med en lång bro. På denna ö, för över hundra år sedan, lät en rik köpman uppföra en exotisk trädgård med inslag av europeiska blommor och allsköns botaniska former. Denne köpman heter Samuel Cocking (http://en.wikipedia.org/wiki/Samuel_Cocking_Garden). Med det lämnar vi honom åt rullorna. Han var säkert en hygglig prick men jag kan ju för fan inte bladdra om honom i evigheter. Enoshima var en positiv upplevelse, att det var fint väder bidrog säkerligen också till detta betyg men på det hela så var det mycket kul att åka dit och se det Stora Havet. På den reklamfolder vi fick så står det på härlig engelska varför man skall åka dit: "When you want to see a vast sky and ocean, this is your Enoshima strolling time. Happy events await you". Det bådar ju gott. Vi åt lunch där, var uppe i utkikstornet, knallade runt bland smågatorna, tog bilder. Vi låter bilderna nedan tala för sig själva:

Jag gillar formuleringen nedan gällande förbud av fritt springande djur (hundar antar jag): "No uncaged animals". Självklart skall alla hundar/djur föras fram i burar. Koppel och sådant skit är på tok för slappt, en rejäl stålbur vinner fem gånger av fem:


På fastlandet sträckte sig en lång badstrand ut sig, vilken vi begav oss till. Det var kul att knalla runt i sanden, träffa hundar, se på folk som surfade samt titta ut mot det Stora havet (för övrigt namnet på en bra låt av Jakob Hellman):

Efter denna mastodontpromenad så avslutades dagen på en "isakaya" (d v s typ japansk tapas, mkt gott och trevligt). En stor, kall öl beställdes in omedelbart, åå så gott!:

Senare på kvällen när vi var på väg hemåt, stötte vi på en lealös figur. När vi steg av tåget vid vår station fann vi denna man sittandes i komfortabel ställning. Hans tillstånd, beaktande tiden på dygnet, är inte unikt. Många japanska män jobbar arslet av sig till sent på kvällen (eller ja, man är i alla fall på jobbet sent, sedan kan man diskutera hur pass effektiv man är 22:00). Efter det är det inte ovanligt att man tar en eller flera öl med sina arbetskolleger, för att sedan berusad i olika grader bege sig hemåt för att sova ett par timmar innan det är dags att slå upp ögonlocken för en ny härlig dag. Notera mobiltelefonen han har i handen. Med kraft och jävlaranamma hade han tänkt ringa sin fru för att mumla fram att han är på väg hem. Men kanske tog han slut innan han hann ringa, eller så ringde han, mumlade, för att sedan somna. Jag tycker vi röstar på det sistnämnda förslaget för att hedra den japanska samurajandan:

Avslutningsvis vill jag visa bilden nedan. Sällan har jag sett/läst en sådan spännande kombination av mat och dryck, men det är säkert en mycker bra kombination:

Det var allt från eder Doktor i Japan för denna gången. Och kom ihåg: Det är ok att sila sanden ifrån gruset, men gruset skall aldrig silas ifrån sanden. eller som en av Enoshimas slogans lyder: "Act locally, think globally". Ha en trevlig helg!

2 Comments:

  • Som vanligt strålande skrivet doktorn. Snart jävlar !

    By Anonymous Magnus, at 9:01 AM  

  • Tack! Ja, snart jävlar. Kvarnen. första parkett. 60-årsfirande. I repris??

    Dr Svensson

    By Blogger Mr Harry Boy, at 5:02 AM  

Post a Comment

<< Home