Harald-in-Japan

Sunday, May 02, 2010

Bilar i Japan

Halloj! Visste ni att japanerna har runt 20 olika sätt att räkna upp saker på? Inte räcker det med en stol, två stolar etc, utan de har alltså sexton olika sätt. Jo, det är sant! Ett sätt för objekt, ett annat sätt för människor, ett tredje sätt för platta saker, typ vykort, eller tunna tröjor. Sedan finns det ett sätt för maskiner och/eller fordon. Därutöver har vi ett sätt för kläder samt ett annat sätt för böcker/magasin etc. Här är det ju straffläge för en doktor... Vad händer om man håller upp en lite tjockare t-shirt, och säger till expediten att jag vill ha tre sådana här tröjor. Skall man "typa" tröjan som ett objekt eller helt sonika ta det för vad det är, d v s ett klädesplagg, eller kan man tolka in det i kategorin platta saker? Ja, tydligen så är det inte så att universum går under om man "felaktigt" använder ngt av dessa tre alternativ, men är det inte kul att de har lyckats hitta på så många kategorier av objekt som skall benämnas på olika sätt om man på ngt sätt med en ljudlig stämma räknar upp dem. Idag har vi varit en heldag i/vid "Tokyo Harbor", det var båtar, sol och sand och stora shopping malls. Kul. Dessutom råkade jag stappla in i en bilutställning på bilar ifrån 50- och 70-tal. Detta i kombination med en del coola bilar som jag stött på runt Tokyos gator föranledde mig att skriva ett inlägg med film och bild på bilar i Japan. Så håll till godo. Jag börjar med att visa en film där ni får se lite, detta följs sedan av några bilder på bilar ifrån samma utställning, men vi börjar med filmen. De bilkunniga läsarna för gärna komma med kommentarer om vilka bilar det är vi ser. Jag missade det i all iver och upphetsning. Dock, den silvriga mercan var en 250 cls eller ngt liknande....


Nedan visas bilder på en del av de andra bilar som fanns där.

Bil 1: En citroen, från 50-tal tror jag. Var tydligen populär och byggdes i runt 750 000 exemplar om jag inte minns fel ifrån det jag läste på skylten.



Bil 2: En alfa-romeo, "duette" eller ngt liknande kallades modellen för att det var en ren två-sittsig bil.


Bil 3: En cadillac. Modellen var känd för sin kvalitetskänsla, tydligen hördes knappt någonting när suffleten åkte upp eller ned. Kommer dock inte ihåg vilket årtal modellen började tillverkas.

Bil(d) 4 och 5: En delorian, från -81. Modellen byggdes endast ett år, eftersom det inkom oroväckande anmälningar från personer som krockat där sedan inte måsvingedörrarna fälldes upp eller ut, vilket försvårade chansen att komma ut mm. Delorian hette en av GM:s chefer som tog initiativet till modellen, Lotus bildesigners skapade formen. Karossen är helt i rostfritt stål. Man fick inte röra bilen, men jag smekte den med mitt finger, ujujuj, skön känsla.



Bil 6: Nu kommer vi in på de lite grövre grejerna. På nedervåningen fanns det tävlingsbilar som visades. Bilen vi ser på bilderna är en toyota som kördes under Le Mans -98. Bilen utstrålar kraft och råstyrka, precis som Doktor Svensson.



Innan vi lämnar Tokyo Harbor och bilutställningen så vill jag visa en bild på frihetsgudinnan. "Vafalls, är doktorn galen, den är ju i New York!" är en berättigad tanke som kanske spelas upp i vissa av mina läsares hjärnor, men lugn. Frihetsgudinna på bilden är 20 gånger mindre samt belägen i Tokyo. Japanerna tycker nämligen att det ser ut som i New York med bron och allt i bakgrunden, så de skapade alltså en dvärg-gudinna för att det skulle se ut som i New York. Är det inte härligt så säg.


Ok, över till bilarna igen. Nedan följer en radda med bilar som jag tyckt varit värda ett fotografi. Personligen tycker jag moderna, nya bilar är roligare än gamla reliker. Ngt som jag noterat är att äldre bilar oftast har tunna växelspakar och tunna rattar, tunna hjul och tunn plåt mm. Man kan ju undra hur bilarna ser ut om 50 år. Om trenden att allt skall bli kraftigare och kraftigare fortgår kommer det handla om tanks som rullar fram på gatorna. Hursomhelst, öppna en öl (om det inte är arbetstid eller om ni jobbar i Danmark), luta er tillbaka och betrakta bilarna i Japan:




Jag avslutar denna kavalkad av bilder på bilar med en bild på en bil som var väldigt tight parkerad.... Som ni kanske gissat är det ont om utrymme i Tokyo så det är vanligt att när man parkerar sin bil så ställer man den VÄLDIGT nära t ex en vägg om det är det som är den naturliga gränsen så att säga, men vissa tar det till överdrift.... Klistermärket på bilen som ni ser visar att föraren till denna bil är nyexad. Jag antar att övriga bilister då skall ta detta i beaktande (hur nu man hinner göra det när man kör sin bil på en väg med en massa andra bilar mm). Hursomhelst, jag antar att denna person skulle behöva öva lite mer på att lära sig parkera utan att skrapa upp lacken. En passande kommentar till denna bild är Vanhedens ( i Jönssonligan) klassiska: "Akta lacken, pappskalle!":

Inlägget avslutas med en bild på mig och Ylva, där man tydligt kan se att min dotter har ärvt sin fars smak för glass och sötsaker:



Ha det så bra önskar Doktor Svensson ifrån Japan!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home