Harald-in-Japan

Friday, February 12, 2010

Möten i Tokyo

Halloj på er mina stridsillrar med rosa lungor! Här kommer ett rykande färskt inlägg från er Doktor i Japan. Snart är det OS och i sommar är det fotbolls-vm. Jag är pappaledig under båda av dessa arrangemang. Jag har alltså således inte vad Hedlund har i Sällskapsresan 2: "taskig tajming". Den här veckan har varit fullspäckad med besök/möten med dels Erinas kompisar och även några av hennes släktingar (vilket jag kommer ta upp lite längre ned i detta inlägg). Igår snöade det, men snön försvann snabbt, det verkar som om Tokyo-borna blir exhalterade av snö, de riktigt livar upp sig och kastar snöbollar runt omkring sig (en del i alla fall). Och det kan man ju förstå när snön är något som inte så ofta förekommer här. Jag kan tänka mig att det finns en hel del stockholmare som inte skrattar glatt och kastar snöbollar när det är meterhöga drivor av den j-vla snön och det är svinkallt när vinden ligger på, från och till tunnelbanan. Jag fortsätter mina studier av det japanska språket. Hiragana är det som gäller nu, och vår lärare uppmanade oss att läsa böcker. Sagt och gjort. Jag har läst ut en bok på 8 sidor om en gris som heter "Buta-chan" som gillar att bada och tar ett bad och därefter har problem att få på sig kalsongerna, men till slut lyckas han. OOoo, vilket manus. Är det så enkelt att bli barnboksförfattare?! Jag kan skriva en bok, varför inte om en pingisboll som är skitig och blir glad när han blir putsad, sedan somnade han gott när han lades ned i korgen med racketarna efter en spelad match. "Pingisbollis blir vitis-titis" kan titeln heta. Senaste nytt om förläggningen av den amerikanska militärbasen här har tagit ett nytt steg. Nu förs diskussioner om att basen skall hamna på "semesterön" Guam. Det är några timmar dit med flyg, och många japaner åker dit för att få lite sol och bad.

Vi besökte Erinas mormors bror med familj. De har drivit en tvätterifirma i 42 år, respect. Dessvärre blev de lite miljöskadade så de började att stryka sina underkläder t o m. Det har dem dock slutat med tydligen, så avgiftningen (läs pensioneringen) verkar ha fungerat. De bor ett par stationer från oss, trevliga människor. Bilden nedan visar dem samt en av deras döttrar och Erina med Ylva.



De var hängivna fans av ett av Japans fotbollslag som heter Kawasaki ngnting, gubben tog fram en signerad tröja och en keps och blev i gasen när han talade om att 3 av lagmedlemmarna skall vara med i fotbolls-vm till sommaren (Japans första match är mot Kamerun, kan nog bli en svår nöt att knäcka).



Efter detta besök träffade vi Erinas farbror med fru. De är 85 respektive 81 år gamla. Erinas farbror är en pensionerad läkare, hans specialitet var tydligen bröstområdet, med lungor och allt vad det kan innebära (hmm, bröst och lungor kan föra tanken till ngt oanständigt men Doktor Svensson menar strikt bröstkorgsområdet alltså). Nedan ser ni dem med mig, Erinas mamma och Ylva:



De bjöd oss senare på kvällen på en fin middag på en "krabbrestaurang", där rå krabba serverades blandat med sushi och annat smått och gott. jäkligt gott var det. Nedan visas en bild på en del av maträtterna:



Doktor Svensson njöt i fulla drag, vilket filmen nedan antyder:




Ylva verkade också gilla maten och sällskapet, att sitta i mormors famn är roligt!


Vi fick besök av några av Erinas kompisar en dag också. Det går ganska bra att stoppa in folk i vår lägenhet, japanerna sitter ju mkt på golvet, så det är bara att ta fram en lågt bord sedan faller alla ihop på golvet och stödjer sig mot bordsytan, praktiskt. Jag själv är allergisk mot att sitta på golvet utan stöd för ryggen så jag tog plats i soffan. Jag tror man måste ha vuxit upp med att sitta på golvet sådär, för jag tycker det är hemskt obekvämt, jämför det mot att luta sig tillbaka i en skön fåtölj eller en soffa, så vet jag vad jag väljer i alla fall. Nedan visas en bild på några av dem som var där. Det är jag som håller i Ylva, om ni skulle ha problem att särskilja oss, vi ser ju så lika ut.


Nedan ser ni en bild på kaffe och en kakbit:


Nej, Doktor Svensson skämta aprillo med er. Det är en extremt ihoptryckt handduk! Man lägger "biten" i vatten, sedan hux flux så har man en handduk, vilken visas nedan. Japanerna tar compact living till nya nivåer:


Vi tog en sväng förbi Tokyos chinatown, kul ställe. Där kunde man bli spådd i handflatan för typ 1200 yen, om hur ens framtid kommer te sig. Det märkliga var att det faktiskt satt folk där och blev spådda. Undrar vilka råd de fick, kanske ngt liknande som "om du inte är försiktig kan en olycka drabba dig", säkerligen väl spenderade pengar... Nedan visas en burk som innehåller gele av krossat skölpaddsskal, som tydligen är ganska så populärt i Hong Kong t ex (men inte i Japan):


Avslutningsvis kommer en bild på min söta dotter som precis har tagit ett bad och dricker mjölk. Hon ser ut som en riktig rocker tycker jag!


Detta var allt från er Doktor i Japan för denna gång. Sköt om er och ha en trevlig helg!

Dr Svensson

3 Comments:

  • Hallå Banzai-boy!
    Ni verkar ha en fortsatt hård och tärande vistelse i samuraijlandet.
    Idag snöar det igen, det tar för helvete aldrig slut. Anticimex har till och med börjat skjuta (med jaktvapen) ner istappar, polisen har visat sig måttligt roade.
    Själv sliter man 50+ timmar i veckan, närmsta ledighet om åtta veckor. Kräksjukan härjar liksom den gul-gröna snuvan. Ljuset i februarimörkret är väl att det inte är kolmörkt längre när jag lämnar ungarna på dagis 0715. Livet leker kort sagt.
    När kommer ni tillbaka? Kommer ni tillbaka? Blidöhelg planeras men vi får se när det blir. Lugn, vi dricker dig ölkvot med även om det innebär att vi fördubblar våra egna.
    Hälsa och ha det bra
    Dr G på jouren

    By Anonymous Dr Garland, at 5:59 AM  

  • Tjena Dr Garland! Kul att höra en rapport ifrån Sverige. Sov ut efter jouren, öppna en kall öl och titta på en bra film är ett tips från Dr Svensson. Hälsa el familjo.

    Dr Svensson

    By Blogger Mr Harry Boy, at 2:37 AM  

  • Ylva växer och växer! Hon är jättefin. Kul att se bilder på stora, tjocka släkten i Japan! Men vad använder man sköldpaddsgelé till? Isället för rönnbärsgelé månne? Eller är det mot analklåda (här hemma går det reklam på tv för kräm mot dylik klåda eller creme kanske det heter om man inte ska äta den?!

    By Blogger Vardagsmat, at 6:49 AM  

Post a Comment

<< Home