Harald-in-Japan

Friday, January 15, 2010

Mera Tokyo samt lite tåg

Hej på er i den kalla nord! Här kommer ett efterlängtat inlägg från er Doktor i Japan. Här är det för övrigt kallt också, speciellt om nätterna. Svinkallt. Jag lovar. Japanerna har ju inte element i sina hus som standard, utan värmeblåsaggregat som de drar igång, men de för ett jävla oväsen samt drar ström i massor så, vi i alla fall, stänger av dem under natten. Detta har till sin följd att när man lägger sig under täcket så får man gåshud över hela kroppen och man liksom drar ihop sig i fosterställning för att konservera värmen. Usch så KALLT men samtidigt en skön känsla av någon konstig anledning.

Detta inlägg kommer via bilder och filmer från Tokyo, ge en sorts allmän åskådan på hur det kan se ut här. I slutet av inlägget kommer lite bilder på shinkansen, de fina japanska tågen. Vi har varit på tågluff en vecka, men mera om detta i nästa inlägg tänkte jag, men en liten teaser är aldrig fel. Först bara en kommentar om japanska toaletter och deras användning. Som ni kanske vet finns det den klassiska japanska varianten med ett hål i golvet där man förväntas "squatta" över, d v s ned på huk hängandes över hålet för att göra det som skall göras. För en västerlänning som kommer ifrån Sverige känns ju detta en aning främmande (läs "get the f-ck out of here") utan jag/vi använder då hellre den variant där man kan sitta ned. Men det fina med dessa toaletter (oftast) är att de har en massa roliga knappar som spolar rent lite varstans.... Med efterföljande lufttorkning för den som så önskar, t ex. Jag har provat en sådan toalett men kommer inte kommentera det utan det får bli ett personligt´och kärt minne. Jag kommer framöver säkert ibland tänka tillbaka på den gång jag missuppfattade en knapps innebörd med ett oväntat utfall. Hursomhelst, nedan följer en bild på hur en dylik knapp-display kan te sig (notera att det finns en massa varianter):


Som ni ser så är knapparna relativt självförklarande, särskilt kanske den andra knappen från vänster. Det justerbara reglaget längst till höger är kraften i vattenstrålarna, akta er för att dra på den på max, särskilt för de känsliga är detta ingen bra idé (dock var detta inte den knapp jag råkade missförstå, var lugna). Det skall också tilläggas att sätet är varmt, det fälls upp när man närmar sig så man slipper böja sig ned och lyfta på locket, praktiskt. Men istället för att jag svamlar på om knapparna och deras funktioner, vill vi ju ha en officiell förklaring för hur en dylik toalett skall hanteras, eller hur? Sagt och gjort, nedan visas en bild där knapparna förklaras på engelska, praktiskt om man utsätts för en sådan här AI-toalett (Artificial Intelligence):
Nu vet ni mer om dessa toaletter så ni slipper bli överraskade den dagen ni ställs öga mot lock med en sådan. Ok, över till fokuset på Tokyo. En av de första dagarna vi var här, tåg vi tunnelbanan till Shibuya, (notera skämtet) en av de mest tättbefolkade ytorna kanske. Det är ett populärt tillhåll för ungdomar på kvällarna, det finns en hel del fina barer där, massa restauranger och musikaffärer mm. Nedan visas en film som jag tog när vi gick över ett övergångsställe. Mkt folk får man nog tillstå:

Sedan kommer en obligatorisk bild på en skyskrapa, inte en särskilt anmärkningsvärd sådan utan den får agera "skyskrapa-checka av bild" i detta inlägg:
När jag har varit på promenad i omgivningarna i Meguro så har det slagit ig (och slog mig förra gången jag var här också) att japanerna har fina bilar. Jag misstänker att det är en slags status-symbol här, mer uttalat än hemma i Sverige. I och med att japanerna jobbar mkt så har de också relativt gott om pengar misstänker jag vilket borgar för fina bilar kan man gissa. De är ena jäklar på att putsa på bilarna också, mkt sällan man ser en skitig bil här ( å andra sidan har de inte så mkt snöslask heller). Jag åkte bil i Tokyo en dag här när vi lånat Erinas föräldrars bil, vi åkte till Gotanda där Erina bodde förut, sedan runt lite varstans. Man kan summera bilåkande i Tokyo med ett ord: Trångt. Döda vinklar, trångt som fan i kombination med vänstertrafik gör en lite förbryllad, plus det faktum att de parkerar titt som tätt i vänsterfilen, de slår bara på varningsblinkers, då får de andrum från polisen ett tag, de kan alltid åberopa att de skall hämta lite grejer, ett fult knep som en stackars svensk svor sig hes på när han kämpade hemåt i den allt mörkare skymningen, svissande mellan filerna. Hursomhelst, här kommer några bilder på fina bilar. Enjoy:


Sist men inte minst en japansk brandbil stationerad i Tokyo, redo för uttryckning! Ryck ut, slå till, avslöja! (vilket barnprogram, någon?):

Sedan måste vi ju ha med en bild på ett japanskt tempel. Under nyårsafton, när tolvslaget närmar sig ställer sig många japaner i kö till tempel, för att så snart som möjligt komma fram till templet och be en bön, under överseende av en munk som viftar med en kvast över deras huvuden, att det kommande året skall bli bra. Alla knep är bra förutom de dåliga, så varför inte? Hursomhelst, här kommer en bild på ett tempel som ligger ca 5 minuters promenad från där vi bor:


Ja, det där var en superkort intro till Tokyo, där ni fick ta del av lite smått och gott. Som avslutning kommer här först en bild sedan en film på/av/med ett shinkansen tåg (tror det är rail700 eller vad det hette, men jag kan ha fel):

Här kommer filmen, tåget lämnar plattformen, redo att dundra ut på järnvägen i ca 300 km/h eller fortare, det är en härlig känsla att se landskapet svisha förbi när man sitter på fönsterplats med en kall öl i handen:

Ok mina damer och herrar, med detta tackar jag för mig. Ha det så bra så hörs vi snart!

Dr Svensson

3 Comments:

  • Ut och jaga rätt på ett olje-element! Tysta, drar avsevärt mindre ström än elektriska dito och varmluftsfläktar! Dessutom är risken för brand med en sådan nästan obefintlig, du kan t.o.m. torka blöta kläder på den.

    By Anonymous Anonymous, at 5:27 AM  

  • Hmm, kan vara något. Undrar vad ett sådant kostar, och hur stort det är och vilken effekt man får ut av en sådan.

    Dr Svensson

    By Blogger Mr Harry Boy, at 8:32 PM  

  • Hej! Jo jag funderar också på ett eller två olje-element när vi skaffar bostad här. Det tar ju lite längre tid att värme upp men t.ex. under helgerna då man kanske är hemma mer vore det skönt att ha. El-elementen gör ju luften så torr... Men med riktig bäddning tycker inte jag man behöver någon värme under natten. De täcken vi använder är typ 10+3 cm ;)

    By Blogger Johannes Lundberg, at 7:35 PM  

Post a Comment

<< Home