Harald-in-Japan

Thursday, March 11, 2010

Ett museum och ett svenskt hus

Hej på er i Sverige! Här kommer ett inlägg från eder Doktor i Japan. Detta inlägg kommer ta upp ett besök till ett mkt stort (världens största enligt lokala uppgifter) tågmuseum. Vi besökte detta museum tillsammans med två av Erinas kompisar. I samband med detta sov vi över hos ena kompisens föräldrars hus, ett s.k. "Sweden House" (sounds exciting if you ask Doktor Svensson), så det blir lite bilder och text om detta svenska hus. Vad har då annars hänt här, ja, inget utöver det normala. Jag fortsätter mina språklektioner i Japanska. Det går framåt, om än med små små steg. Klass A (läs extrema nybörjare) avslutas torsdagen den 18/3. Klass B (läs nybörjare) börjar den 13/4, vilken jag också skall gå tänkte jag. Vi har nu betat av hiragana och katakana, samt precis avverkat adjektiv, där det finns (åtminstone) två sätt att böja adjektiven, antingen med -i på slutet eller med -na. Vi fortsätter att besöka Erinas kompisar, hon känner ett stort antal personer så jag har nästan blivit lite avtrubbad, men i en positiv mening. Jag har för ovana att nästan direkt glömma bort namnen på de jag möter och det gör ju inte saken bättre när man hälsar på kvinnor och män med japanska namn som ibland låter nästan identiskt (yuriko, yuuko, yunko, sairo etc), men kul är det. Speciellt roligt att få en inblick i japanska hem. Favoritstället är nog hittills en lägenhet som låg precis vid en stor flod. Ett trevligt par, mannen där är arkitekt och driver en egen firma. Imponerande att dra igång ett sådant projekt, anställa folk, göra upphandlingar av kontrakt mm. För närvarande hjälper de ett norskt företag som har etablerat sig i Tokyo att inreda sitt kontor om jag förstod saken rätt. Han jobbar också mycket kan jag för övrigt försäkra.

Nåväl, över till de japanska tågen. Musemuet bestod av fyra våningar (om man inkluderade taket, vilket för dagen var stängt p g a regn). För alla tågnördar måste detta vara ett Mekka. Det fanns ånglok, kejserliga vagnar, shinkansen-tåg och en hel del annat, b l a en minibana med små elektriska tåg, men banan var inte så mini, utan ganska så mega, vilket visas på en film nedan. Jag gör det hela enkelt för mig och listar upp en del bilder och filmer nedan som visar vår tripp till detta fina museum, ett fint minne, och är man intresserad av tåg och är i Japan är detta något jag verkligen kan rekommendera. Dela dock upp besöket med en rejäl lunch och vilopaus emellan så att man behåller humöret och krafterna! Mkt nöje, vi syns nedan då vi skall avhandla japanernas tolkning av ett svenskt hus.








Ja, det var sannerligen ett trevligt museum. Som ni såg på en av bilderna så besökte vi museumet tillsammans med två av Erinas vänninor: Yunko och Yuiko. Yuikos föräldrar har ett s.k. "Sweden House", där vi sov över en natt. Under detta besök hann med en visit till ett fint onsen med bastu mm, vilket var mkt trevligt. Vad definierar då ett svenskt hus mot motsvarande japanska hus. Ja, inte så himla lätt kanske att reda ut, men det svenska huset var större, hade större fönster, kanske större rum inuti och så klart det härliga (not) furuvirket i bland annat trappan upp till övervåningen. Nedan visas två bilder, den första bilden på det svenska huset och den andra bilden på vad jag i min amatörställning har plockat ut som ett "typiskt" japanskt hus. Dock skall tilläggas att de japanska husen har en tendens att vara unika, d v s det verkar som om varje hus är specialritat av en arkitekt, men man kan generellt säga att japanska hus är trånga och små.

Ok, över till insidan på det svenska huset. Nu kanske den laglydige läsaren mumlar ngt i stil med att "den där j-vla doktorn visar bilder innefrån ett hus, det är ju för fan privat, låt dem vara", men lugn Doktor Svensson har i god ordning och stil hört sig för med de boende om att få visa dessa bilder och fått klartecken, eller som amerikanarna säger "It´s a GO". Nedan visas således bilder innefrån den svenska bunkern innehållande hundar, trappor, telefoner och trä mm. Håll till godo (jag gillar för övrigt definitionen av "vi ses" som redovisas i en bild)!





Avslutningsvis visar jag tre bilder som visar på att det är trångt i Tokyo, både med boende och parkering av bilar!




Ok, ha en trevlig helg! Doktor Svensson säger sayonara för denna gången ifrån ett soligt Tokyo (där det dock snöade får två dagar sedan, lynnigt väder).

0 Comments:

Post a Comment

<< Home