Harald-in-Japan

Thursday, April 22, 2010

Smått och gott, gott och blandat, gott och smått

Halloj! Man skulle ju kunna tro att Japan kring dessa datum skulle börja anta en våraktig för att inte säga försommaraktig känsla med temperaturer upp mot 20-25 grader, ljumma vindar så att jag fick dra på mig kortbyxor och sandaler i förberedande syfte inför den stundande hettan som för eller senare kommer bölja över oss. Så var vädret när jag var här 2006. Men icke. Idag har det varit hällregn och 6 grader kallt, hela dagen. Härligt... Tydligen enligt den japanska televisionen så har det inte varit så här kallt på över 52 år. Jag kan se en koppling mellan Sveriges väder och Japans. 2006 var det en underbar sensommar i Sverige kommer jag ihåg. Vi var och badade vid Gålös klippor i september t ex. Japans väder följde trenden i Sverige med en varm sommar (eller försommar i alla fall, så länge jag var där), men i år har det varit kallt i Sverige och även ovanligt kallt i Japan.

Detta inlägg kommer visa bilder och film där vi mött kompisar till Erina samt ett svenskt kompispar till oss, som kommit över och hälsat på, mkt trevligt. Först vill jag visa en bild där vi ser Ylva i inspekterartagen. Hon har ett nyfiket sinne och vill trycka på alla knappar, helst de knappar där man nästan inte når och där pappa och mamma höjer sina irriternade röster, vilket bilden nedan kanske antyder:

Vi var och knallade runt här i de lokala omgivningarna som för övrigt är mkt trevliga, och hittade en affär som sålde gamla möbler (vieja ropa eller vad han säger i sällskapsresan). En del tycker det är stiligt och coolt att ha en äldre look i hemmet, vilket jag för all del respekterar även om jag personligen tycker det är skönare att ha möbler som ingen använt innan. Hursomhelst, det som fick mig att höja på ögonbrynen var prislapparna dessa möbler hade. Nedan visas en bild på ett gammalt rostigt bord, som kan ha stått på en bakgård och rostat några år i regnet, kanske en del ölburkar och vinare har spillts ut på det genom åren. Kanhända en gammal hankatt urinerat där, vad vet jag, använt är det i alla fall. Priset: 176 000 yen. Motsvarar runt 14-15 000 kr ca.... Kom å köp!


Nedan kommer en snabbpresenation av en del personer vi mött (härligt att bara bränna av presentationer sådär):
Bild 1: Johannes och Yuko. Johannes bor i Sverige men flyttar (för gott?) till Japan och hans japanska fru i sommar. Lycka till Johannes och vi syns i sommar!
Bild 2: Erinas amerikanske kompis Jay:


Bild 3: Erinas kompis Setsuke med hennes tyske pojkvän Daniel som var en trevlig prick:

Bild 4: Våra svenska kompisar Nicklas och Helena. De har varit här i 3 veckor snart och åker hem om några dagar. Dessvärre har vädret inte varit det bästa men jag tror de har haft en kul och minnesvärd semester trots allt:

Vi åkte med dem till Fuji-Q, en nöjespark med ett par grymma berg- och dalbanor. Vi åkte två av dem, den tredje missade jag p g a att de hade precis stängt. Den första hade en maxhöjd på 79 m. o. h. Ganska högt kan jag säga. Precis som på Gröna Lund har dem en kamera som tar kort i kritiska lägen, och jag såg så glad och skräckslagen ut på kortet så jag köpte det, kul att titta på ibland. Nedan visas den berg- och dalbana jag missade. Där roteras man runt en massa gånger samtidigt som man flänger runt i alla möjliga riktningar. Det fanns 16 restriktioner tror jag som man måste klara av för att få åka (inte äldre än 63, längre än 130 cm, inte hjärtproblem, inga frakturer etc)...


När vi var uppe och åkte runt så sakteliga i ett stort pariserhjul så kunde man se Mount Fuji. Vi såg toppen för ett kort ögonblick, men när jag tog fotot som visas nedan var toppen förstås täckt av moln, men det blev en ganska så poetisk bild om man frågar Dr Svensson:
En sak som jag märkt när vi varit och rest runt i Tokyo, så är det att man ser inte gamla människor så himla mkt, och jag tror jag förstår varför. De orkar helt enkelt inte med all trängsel och jäkt som det är i Tokyo, åtminstone när man använder buss och tåg. Erina hävdar dock att Tokyo-borna är vana vid denna trängsel och tycker inte att det är trångt. Kanske har hon rätt, dock framstå det faktum att "the oldies are gone". T o m på vardagar klockan, säg 14:30, så är det ganska så rejält med folk, så några tider där det är typ folktomt är svårt att hitta. Nedan visas en bild på en vanlig kösituation och sedan hur det ser ut innuti ett fullt tåg. Bilderna är tagna i närheten av Shinagawa:

Ylva utvecklas med stormsteg. Inte nog med att hon numera går, utan när vi är och handlar mat vill hon bära korgen själv, och helst lägga i lite grejer också. Filmen nedan visar henne i matköpartagen:

Ibland är det bra med bara bilder, så jag slänger iväg några som jag tycker är fina eller roliga och som vi har upplevt de senaste veckorna, mkt nöje:







Ok, ha en trevlig helg önskar eder Dr Svensson i Japan!

3 Comments:

  • Vilket jätteobjektiv på bild 4!!!

    Och Ylvas blick när hon tittar på punkaren?! Hahahaha.

    Ha det så kul men nu får ni komma hem igen snart tycker jag,d et var länge sedan vi sågs.

    Saludos / Ingemar

    By Blogger Vardagsmat, at 3:58 AM  

  • Ja, jag säger som mysfarbrorn säger i Tooornadooo. "Vi/Jag kommer tillbaka" (ngt som handlade om en austraulisk boomerang). Idag regnar det, så kanske en bra dag att göra ett besök på IKEA här och få chans att äta lite köttbullar (samt handla lite sprit, det köpte jag förra gången på IKEA när jag var här, sprit på IKEA, är det inte great).

    Dr Svensson

    By Blogger Mr Harry Boy, at 5:59 PM  

  • Vilken snygg bild på mig och Daniel :) Kan du eller Erina skicka in era bilder till mig?
    Förresten mitt namn är "Setsuko" inte "Setsuke", Hara-chan!!

    By Blogger Setsuko, at 11:33 AM  

Post a Comment

<< Home