Harald-in-Japan

Thursday, June 03, 2010

Space: The Final Frontier

Hallå i vääääldsljyymden! (det är rakt fram, sedan första till höger). Hoppas jobbveckan varit angenäm, och om inte så är den snart slut i alla fall. Japaner och engelska är som jag tidigare nämnt en rolig kombination. Förutom ett något begränsat ordförråd så tenderar japanerna att slänga in känslor och kraft i sina uttryck, jag antar för att sälja mer. Det är en himla konkurrens här bland företagen, så reklam (både i bilder och ord) är det svårt att komma undan. Bilderna nedan tycker jag är roliga. De innehåller den dos av känsla kombinerat med lite konstig engelska som är så svår att få till, men där japanerna är mycket framgånsrika. Läs, titta och njut:


Här är det fråga om en, om uttrycket tillåts, perversion gällande onormalt mycket gillande av himlen. Jag tycker man får en känsla av svunna tider där solen och himlen ansågs vara gudalika där man offrade både människor och djur till dessa två entiteter. Nåja, vidare till nästa bild. Här handlar det om att alla saker i affären relaterar till fotografier eller kameror. Det ger en vissa konstiga vibbar, men inget konkret alarm gör sig gällande:


Men när vi ser bilden nedan brakar helvetet löst. Här kan man ana en gryende sinnessjukdom hos affärsägaren. Vi noterar agg emot maskiner, kombinerat med en lidelse för att ge allt, samt känna harmoni. Fascinerande!


Ok, vad har då hänt i Japan den senaste tiden. Jo, Herr Hatoyama (duvberg, kommer ni ihåg?), Japans premiärminister, har beslutat att avgå. Han satt vid makten i ca 8.5 månader. Han tillträdde den 16:e september förra året. Orsaken till hans dalande popularitet var de pengaskandaler som han och hans generalsekreterare förmodades vara inblandade i, samt problemet med vart den amerikanska militärbasen skall förläggas. För närvarande är den på Okinawa, men folket där vill för allt i världen ha bort amerikanerna vilket Hatoyama förut lovade men där han sedan gjort en u-sväng och nu sagt att den skall vara kvar. Jag tror att hans lite velande attityd gjort folk förbannade. Dock skall tilläggas att det inte är lätt att vara premiärminister i Japan. På fyra år har lika många preimärministrar kommit och gått. Det blir ju lite av polsk riksdag när de styrande byts ut hela tiden, inget blir riktigt gjort. En annan sak som hänt är att en japansk astronaut har kommit tillbaka ifrån rrrjyymden. Han var där i 161 dagar vilket är ett nytt japanskt rekord. När han landade fick han bäras ut eftersom hans kropp var för svag för att hantera jordens gravitation. Det första han skulle göra var att ta en riktigt het dusch och sedan dricka en kall öl, låter gott. Japan har dessutom skickat upp en farkost i rymden, som är tänkt att "solsegla". Tydligen så hade japanerna suttit och funderar i över 6 år på det smartaste sättet att veckla ut seglet (jag antar att det är en känslig operation). Valet föll till slut på en beprövad variant att kinesiskt pappersvikande (jag har glömt bort ordet för det). Nu i början av juni skall man veckla ut farkostens segel där vinden i detta fall utgörs av solens protoner/fotoner. Ja, här ser ni att Doktor Svensson tvekar på val av ord. Hursomhelst så skickar tydligen solen ut partiklar som skall trycka iväg farkosten i en hög hastighet ut i världsrjjyymden mot okända världar och möten, spännande!

Vi har besökt Erinas föräldrar i Gunma. Det var mycket skönt att få byta ut Tokyo-miljön mot Gunma där det är gott om plats med fin natur. Jag tror att en kombination av Gunma och Tokyo vore bra. Nedan visar jag lite bilder på vår tripp dit. Är ni hemma så öppna en kall öl, luta er tillbaka och slötitta på bilderna och mumla ibland "Det var som fan" etc. Mkt nöje.




Erina och Ylva mötte upp en dag efter att jag studerat japanska. På bilden nedan ses en del av mina studiekamrater. Det är en salig blandning av folk ifrån USA, Taiwan, Filipinerna, Korea mm. Jag tycker jag ser ut lite som en maffialedare, där jag sitter välbeställd i mitten med mina nya raybans (solbrillor):


Bilden nedan visar mig, Erina och Ylva. En glad trio i Japan, säg Ja till Apan:


Avslutningsvis måste jag visa en bild på en plastkasse med tillhörande rolig text. Vi är återigen i landet "Japan med konstig engelska kombinerat med udda inlägg". Här handlar det om tomten. Hela texten syns inte, jag tog flera bilder för att täcka all text, men jag tror att en bild räcker för att ni skall förstå lite i alla fall, mkt nöje!



Ok, det var allt för den här gången. Ha en bra helg önskar eder Doktor i Japan.























7 Comments:

  • Tja!

    Coola bilder! Ja, straffarna är oförglömliga.
    Har du någon mejl så kan jag skicka bilder på döttrarna?
    Hur länge ska du befinna dig i Japan?
    Jag tar litet sommarlov nu från mina studier(polis), avslutade med en tung juridik tenta!

    Mvh Mike förste hovkratsare

    By Blogger Unknown, at 7:20 AM  

  • Skall du bli polis, då måste vi avbryta all kommunikation :-) Du hittar mig på skypen, "haraldsvensson007" (notera 007 som i James Bond såklart). Jag är ofta inloggad. Där kan du få mailen, den är ju lite mer privat kanske känns det som.

    Harald - Mary and Pompe Keeper

    By Blogger Mr Harry Boy, at 9:01 AM  

  • Ärade Doktor Svensson. Du förefaller åtnjuta ett glatt leverne i fjärran östern emedan vi öfvriga räknar på hur långt det är kvar till pensionering.

    Tackar för vykortet som blev bättre och bättre för varje gång det betraktades eftersom det tog ett tag att få till den rätta haraldskan i läsningen, jag har tacklat av mig en smula tror jag.
    /Doktor Skoglund

    By Blogger Lifssvil, at 1:52 PM  

  • Hej Harry (Dirty?) :-) Kul att läsa om er vistelse i Japan. Vi passar på att tacka för det eminenenta vykortet! Skicka er snail-adress via Skype (gammalt möter nytt) så kan vi skicka ett vykort från vår annalkande bilresa genom Europa till Adriatiska havet. /Eddie m fam

    By Blogger Eddie South Islet, at 1:30 AM  

  • Bäste Doktor Skoglund! Det äfver en ära för mig att få höra eder cyberstämma i sådan vääälklang och munteeerheet. Jág ser fram emot en kall öfflll med Doktorn när vi anläänder Sverige i slutet af juli.

    Bääsfta häflssningaar
    Doktor Svensson

    By Blogger Mr Harry Boy, at 3:25 AM  

  • Vijka bildej, jättefina tyckej ja! Och så tyckej ja som du, att livet blij liksom joligaje om man bytej ut bokstaven "j" mot ett "j". Hahahaha! Hälsa familjen. Ylva växej så det knakaj! Hejdå lillebjoj / Stojebjoj

    By Blogger Vardagsmat, at 1:38 AM  

  • JJJAAAA. Välljjjdljjymden kommer ifrån Killinggänget (astronautträningen).

    Harry Boy i Japan

    By Blogger Mr Harry Boy, at 6:49 AM  

Post a Comment

<< Home