Harald-in-Japan

Sunday, May 16, 2010

Shinjuku-koen

Hej på er, detta inlägg kommer visa bilder från en stor park i Tokyo. Den ligger vid Shinjuku som är en mkt stor (tåg)station där det väller fram folk hela tiden i alla riktningar. Parken ligger runt 5-10 minuters promenad ifrån stationen, och är väldigt väl omhändertagen. Det finns traditionella tehus inom området samt åtminstone en restaurang. På denna restaurang serverades det inte så god mat om jag säger så, på konflikträdd-svenskt-manér. Men i övrigt var parken en fin upplevelse, det fanns även franska och engelska trädgårdar. Den engelska var endast en platt gräsmatta (vi måste ha sett fel på kartan), men den franska bjöd på en hel del rosor, där jag tog några kort. Premiärministern här, Hatoyama (duvberg) har tappat väljare så det sjunger om det. När han tog makten för drygt ett år sedan hade han över 70 procent av folkets stöd. Nu har han 21 procent enligt senaste opinionsundersökningen. Orsaker till detta fatala "drop" kan inte enbart härledas till hans ofördelaktiga yttre utan man måste söka mer djupgående orsaker. Då stöter man direkt på åtminstone 3 stycken. För det första så var det skumraskaffärerna/konstigheterna med det antal miljoner yen som han fick i partibidrag från hans mamma. Tydligen hade det inte framgått att hans rika mamma sponsrat honom, vilket i sig är en ädel och helt förståelig akt, utan det hade lagts fram som om det var ngn organisation som hade stöttat honom ekonomiskt (vilket är ett krav tror jag, alltså att det måste vara en organisation och inga privatpersoner). Ja, ngt fel var det i alla fall med det hela. Sedan har hans minister under honom troligen myglat med att spendera partipengar. Det har framkommit de senaste veckorna och x antal miljoner yen är borta i rök och alla skyller på alla. Denne minister skall nu höras av åklagare. Som ni kanske förstått så är det ej ovanligt att japanska politiker är involverade i situationer som rör pengar och skumraskaffärer. Den tredje och kanske största orsaken är Herr Yatoyamas velighet att ta tag i "issuen" att lösa problemet vart amerikas militärbas skall förläggas. Nu är den på ön Okinawa men alla på Okinawa vill ha bort jänkarna och ingen annan vill ha dem ngn annanstans. En aktion är att visa amerikanerna fingret och sparka ut dem, men förutom att få en världsmakt emot sig så är Japan säkert uppbunden med överenskommelser mm (jag spekulerar bara). Vi får se om han sitter vid makten när vi åker hemåt igen. Nu till parken. Jag börjar med en bild som jag tog på toaletten på den usla restaurang vi var på. Japaner och engelska går inte hand i hand, än så länge i alla fall. Jag tror grammatiken är fel i alla fall, det känns konstigt när man läser den, det är ngt skönt med ordföljden. Vattnet sköljs bort, endast på en gång, efter man använt den. Ja, läs själva. "only at once after use" är den coola delen i meningen.


Nästa bild tog jag inne på parken, fin bild tycker jag. Fungerar ypperligt som bakgrundsbild på datorn, det är bara att använda den, varsågod!


Nästa bild är en på militära träd. Föredömligt kamoflague på barken måste jag säga.


Nedan ser vi telebolaget Docomo´s (betyder överallt på japanska) empire state building-liknande byggnad höja sig över den fridfulla parken. Jag känner lite batman-vibbar här.
Nedan följer en bildserie från parken, med franska trädgårdar, rosor mm mm. Enjoy.

Väl ute från parken var det skönt att möta lite futuristiskt Tokyo igen, vilket bilden nedan får symbolisera:

Det var allt för denna gången, sayonara för nu säger eder Doktor i Japan.

4 Comments:

  • Yo Harald! Din båt är den till salu? Pris, modell, år? Du verkar ja det bra! Själv sitter jag på en vägkrog på väg från jobb i Halland hem till Sigtuna.

    By Blogger Unknown, at 10:53 AM  

  • Båten är naturligtvis icke till salu! Men du får gärna följa med och segla vad det lider. Jag hoppas du åt en flottig pyttipanna på vägkrogen, det hör liksom till.

    Dr Svensson

    By Blogger Mr Harry Boy, at 8:55 AM  

  • Hallå!

    Blev rätt förvånad när vykortet damp ner i brevlådan!:)
    Söt dotter du har, själv har jag två nu. Filippa 5 & Elvira 2 år.

    Hoppas vi kan ses!

    Mvh Beiron (Mike)

    By Blogger Unknown, at 9:25 AM  

  • Tjena Beiron! Ja, när man sitter här på kammaren kommer ju minnena flödande! Vem kan glömma vår drabbning med basketstraffarna, där du dessvärre vann.

    Vore kul att se dina döttrar, Ylva är nu ca 18 månader.

    Harry Boy

    By Blogger Mr Harry Boy, at 5:48 AM  

Post a Comment

<< Home