Harald-in-Japan

Tuesday, July 27, 2010

Sayonara för den här gången

Ja mina kära läsare. Alla sagor har ett slut, allt har en ände, förutom korven som har två. Nu bär det snart av hem till Sverige igen, så detta kommer bli det sista inlägget för den här gången. Dock, som namnet på bloggen antyder så kommer jag att uppdatera den närhelst jag är i Japan igen, vilket jag tror och hoppas kommer bli många gånger framöver. Vi har precis kommit tillbaka från att ha varit i Gunma och besökt Erinas föräldrar och släktingar. Vi var där en vecka. Jag kommer visa bilder därifrån, samt ifrån Meguro där vi nu bor (i Tokyo). Jag tänkte det kunde vara passande att visa bilder från dessa två centrala "punkter" där vi vistats. De första två och en halv månaderna så var vi i Gunma och efter det så har vi bott i Meguro. Kan, den sittande premiärministern har tappat över 20 procent enligt den senaste opinionsmätningen. Detta är ganska så mycket på bara ett par månader, så frågan är hur länge han kommer sitta kvar om denna trend fortsätter. Jag har fått intryck av att japanerna är trötta på sina politiker eller åtminstone otåliga vad gäller resultat ifrån politiska åtgärder. Knappt så har en ny premiärminister valts förrän han (han, för det har aldrig varit en hon hittills tror jag) är förbrukad och en ny leende joker slängs in i hetluften. Stackars Hatoyama har man inte sett röken av efter hans snabba sorti. Jag tror att han är glad över att slippa pressen, och njuter av sin pensionering istället. Men jag kan ju ha fel. Han kanske gnisslar tänder och säger till en av sina kompisar "Jaj, skall koooma tilbakka, och viiisa vikken som betämme!" Men du har ju fått pengar Är du inte nöjd!!!!?? (säger ovan påhittade fiktiva vän när de pimplar öl hemma hos Herr Duvberg). "jjjjaaa, ekonomiskt sett, jja. Men nuu återståjj den psykiska knäcken av minna mootståndaaajje!" (svar från Hatoyama). Delar av föregående replik kommer från Jönssonligan, när Sickan vill ha upprättelse. Bra filmer, åtminstone de första.

Nåväl, vi var som sagt i Gunma. Det var runt 39 grader varmt och fuktigt. När jag gick ut var det som en blöt filt lades runt en, svetten kom direkt. Kul att uppleva men segt att behöva uppleva många år kan jag tänka mig. Denna relativt extrema hetta på dagen hade den följdeffekten att på kvällarna så åskade och blixtrade det något vansinnigt. Jag var ute med Ki, deras hund, en kväll och var på väg hemåt när ett oväder började. Runtomkring (nåväl, på rejäla avstånd men det kändes nära...) mig slog det ned blixtar kors och tvärs följt av rejäla åskoljud (heter det såå, jej borja tapa svenskan lie grand). Vintern i Japan är satans trevlig, sol och runt 15 grader, men sommaren är too much. Dock, vistelsen i Gunma var kul. Nedan följer lite bilder, enjoy:


Nu är vi dock som sagt tillbaka i Tokyo och jag har idag knallat runt med en sovandes Ylva i barnvagn, längs gator här i närområdet. Jag tänkte det kunde vara kul att visa lite bilder därifrån. Det har varit kul att promenera runt här och tittat på coola hus, parker och folk i allmänhet. Vi har ju haft den fördelen att vi kunnat gå och besöka platser på tider då det inte är så himla mkt folk överallt vilket har gjort upplevelsen trevligare. Alltså, det är trevligt med mycket folk också men inte hela tiden. Ibland är det riktigt skoj att ta tåget in till Shibuya och äta på en isakaya, gå runt och titta in i affärer mm, men det är ju lite (extra) problematiskt när man har ett litet barn med sig, så dessa utflykter har vi mot slutet reducerat då det är så mycket enklare (och trevligt) att röra sig i området där vi bor. Ok, här följer lite bilder från vår promenad. Som ni ser så är inte alla hus moderna utan det finns fortfarande äldre hus kvar, små gator (ibland en och annan grusbelagd gata också faktiskt) etc. Denna blandning gör detta område charmigt i mitt tycke. Enjoy:


Min personliga favorit är huset som visas i bilden ovanför. Först tänkte jag att det var ett ruskigt tråkigt hus, men ju mera jag sett det så har jag tyckt att det är sten- eller skall vi säga betongtufft! Ja, innan jag stänger bloggen för den här gången så tänker jag visa två bilder. En bild på mig, Erina och Ylva: Trion i Japan! Samt en bild på vår söta dotter som under tiden i Japan har lärt sig att gå, tala (mest japanska ord men även ett och annat svenskt) samt le mot pappa så han smälter på en sekund.



Sayonara för den här gången samt på återseende hälsar och tycker Doktor Svensson från Japan!

9 Comments:

  • Tjena Harald. Tobias Lundgren här. Riktigt trevlig läsning.
    Speciellt då jag själv va i Japan för ett tag sedan och jobbade. Va i Kokura, 1 timmes flyg från Tokyo. Ha det bra , du kan maila mig på tobias.u.lundgren@gmail.com

    By Anonymous Anonymous, at 1:48 PM  

  • Hej Harald! allt se hur spännande ut som helst! det ser ut som att du är ganska lång på bilderna! är själv det nämligen och jätte intresserad av att resa till japan! hur fungerar det i praktiken, tänker på sängar, säten, dörrar osv,

    Mvh Gustav!

    By Anonymous Gustav, at 2:59 PM  

  • glömde den viktigaste frågan, ur lång är du :D?!

    mvh gustav

    By Anonymous Gustav, at 3:00 PM  

  • Halloj Gustav, såg ditt inlägg nu, bra att man kollar in sin blogg ibland. Jag är 2 meter (närmare bestämt 200,7 cm). Dörrar, sängar mm är inget problem, som i Sverige. Tunnelbanan är som i Sverige, jag måste ducka när jag skall in. Annars är långfärdsbussarna och tågen bekvämare än i Sverige, riktigt bra med utrymme. De lokala bussarna inne i Tokyo är dock hemska. Smala, med metallstänger i huvudhöjd, så man får kryssa som en misilrobot när man skall in, trångt för barnvagn också (barn i Japan är ingen höjdare).

    mvh
    Harald

    By Blogger Mr Harry Boy, at 6:57 AM  

  • Med andra ord, så kan du leva problemfritt i Japan även om du är lång. Såvida du inte är 230 eller så med krämpor men då lär du lida oberoende av land.

    Dr Svensson

    By Blogger Mr Harry Boy, at 7:01 AM  

  • Eller, ja, hyfsat problemfritt :-)

    Dr Svensson

    By Blogger Mr Harry Boy, at 7:18 AM  

  • Hej!

    Hur har ni det i Sverige? Borjar bli kallt, eller hur? :) Ska ni inte skaffa Facebook snart sa man far folja era liv i Sverige ocksa?

    Mvh
    Johannes i Japan

    By Blogger Johannes Lundberg, at 5:48 PM  

  • Tjena Johannes! Jo, kanske dags för det. Jag tror Erina har det. Ja, här är det kallt. Snöar, har precis börjat använda mina nya kängor. I Japan är det typ 13-15 grader va?

    Dr Svensson

    By Blogger Mr Harry Boy, at 5:13 AM  

  • Hallå uppdatera !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    By Anonymous Magnus, at 3:59 AM  

Post a Comment

<< Home