Harald-in-Japan

Friday, November 02, 2012

Tillbaka igen!

Kära läsare! Jag har förmånen och glädjen att återigen kunna skriva ett nytt inlägg i min blogg "Harald in Japan" eftersom, vilket namnet antyder, jag är tillbaka i landet i öst! Förra gången var vi här på föräldraledighet, och guess what, det är vi denna gång också. Och den lilla underbara varelsen som ligger bakom detta är min dotter Julia snart 7 månader. Hon ser ut så här, när hon sitter i pappas knä på verandan i det hus där min frus föräldrar bor i, och där vi nu vistas sedan en vecka tillbaka:



Förra gången var vi här i tio månader men denna gång tyckte vi att det räckte med 6 månader. Det blir så sat...s varmt på sommaren i Japan och sommaren i Sverige kan ju vara underbar så det bär hemåt i slutet av april. Men nu skall vi fokusera på vår vistelse i Japan! Jag tänkte hoppa över och beskriva var vi befinner oss mm, eftersom det står utförligt förklarat i tidigare inlägg. Jag tänkte istället visa lite bilder och filmer från den vecka vi varit här. Jag har gått med hundarna här varje dag, och så har vi gjort några turer till ett par parker så att Ylva kunnat leka av sig lite grand. Jag börjar med några bilder på huset vi bor i och lite från omgivningen runtomkring. Temperaturen är runt 15-20 grader, mestadels soligt. Det blir mörkt runt 18:00 och då blir det bäcksvart. Under natten är det kallt i huset eftersom det inte finns några element. Jag hade nästan förträngt det från förra gången vi i var i Japan, men jag har blivit generöst påmind om det igen (men det har sin charm också att glida ned under ett kallt täcke).

Här kommer lite bilder, enjoy!











Ja, den sista bilden kan vissa känsliga individer hävda är politiskt inkorrekt, men Doktor Svensson drack bara en öl! Jag tycker vi kompletterar denna bildkavalkad med en film där jag prisar solen men där ni också får en inblick i hur min dotter Ylva dels börjar behärska japanska men också vilken fin hand hon har om hundarna Ki och Hanna. Ki är fin hund av rasen Kishu-ken, en medelstor japansk hundras som avlats fram för att jaga grävling. Jag tror faktiskt att hon kom ihåg mig från förra gången vi var här fast det har gått över två år. Hanna är en shiba, hon var det första gången jag träffade men vi börjar känna varandra nu. Enjoy the movie:



Jag och Ylva var och besökte ett onsen, d v s ett bad där vattnet är naturligt varmt. Det tar cirka 30 minuter att åka dit med bil men det är det värt. Nedan ser ni hur stället ser ut:



Onsenet hade både inomhuspooler så att säga men även ett klassiskt utomhusscenario där vattenpoolen omges av stenar, bambuträd, lite lyktor och sövande lugn musik, mycket trevligt. Om man skulle frysa fanns det för säkerhets skull en rejäl bastu också. Efter att vi tvagat oss och badat ordentligt åt vi en middag liggandes på tatami-mattor. Jag åt tonkatsu, vilket är typ friterat fläskkött tror jag med ris, mkt gott. Ylva nöjde sig med ris, soja och sallad. Bevittna nedan vår upplevelse där!



Jag brukar inkludera i mina inlägg iakttagelser på saker som man gör i Japan men som vi inte gör i Sverige och varför sluta med en trevlig vana. Japanska väderlekspresentatörer använder en lång träpinne som har en stor boll fastlimmad på slutet av pinnen. Med detta diskreta verktyg kan de sedan peka ut platser på kartan av särskilt intresse. Vidare kan de dutta med träpinnen i en meny för att välja t ex en regnsymbol och sedan kludda ut regn på kartan. Det fungerar ungefär som en app på smartphonen där man skall rita, spraya färg eller ngt liknande, fascinerande.



Spindel heter "Kumo" på japanska (vilket också moln heter!). Spindlar finns det gott om i Japan, åtminstone i Shimonita. Den här lilla rackaren sprang jag nästan in i när vi var och lekte vid en av parkerna vi besökte:



Till sist en bild på en kär kamrat som jag inte sett på ett tag. Sist jag såg honom satt han på staketet på verandan och slappade. Nu sprang jag in i honom på gatan när jag var ute med hundarna. Allt var bra med honom, frugan var gravid igen och han hade precis bytt jobb, inga krämpor där inte. Han höll på att ta segelflygscertifikat, häftigt. Vi beslöt att ses över en öl nästa helg, en skojig prick:







Doktor Svensson önskar eder en angenäm helg!






9 Comments:

  • Bra uppdaterat.

    By Anonymous Magnus, at 7:02 PM  

  • Tack Stoltis.

    By Blogger Mr Harry Boy, at 3:29 AM  

  • FAN! Jag hann inte lägga första kommentaren!

    Hursom, kul med nypremiär av Harald-i-Japan-bloggen.

    Jättebra för Ylva att få praktisera japanskan på heltid. Bra för dig också förstås.

    Lägg upp fler foton och filmer, forstätt uppdatera! Hälsa alla.

    By Blogger Vardagsmat, at 5:28 AM  

  • Förresten, jag uppdaterar mes FB och Chupacabrabloggen numera; http://seglachupacabra.blogspot.se/

    By Blogger Vardagsmat, at 5:29 AM  

  • Halloj broder! Ja, det blir flera inlägg med massor av bilder och filmer!

    Jag skall kolla in seglarbloggen!

    By Blogger Mr Harry Boy, at 6:22 AM  

  • Tjusigt! Om du fokuserar på ögonen på din gröna lilla vän så blir bilden ännu bättre nästa gång. :) Jag ser fram emot fler uppdateringar.

    Kul att höra japanskan lika naturligt som svenskan. Nästa film får du gärna visa dina kunskaper i japanska också. Kanske i samband med att du tränar lite karate mot någon 8-åring eller vad det var för ålder på dem du körde med senast i Japan. :)

    Lycka till!

    By Blogger Fredrik, at 4:54 AM  

  • Tjena Fredrik, ja du är kameraexperten, jag skall försöka applicera ditt råd!

    Jag skall göra som Kramer gjorde i Seinfelt menar du? :-)

    By Blogger Mr Harry Boy, at 5:01 AM  

  • Jag tror du njuter som fan och oroar mig mer för Erina då du säkert kommer vilja fortsätta denna tradition med föräldraledighet i Japan.

    Härligt!

    By Blogger Roney, at 4:44 AM  

  • You bet ya Roney-san!

    By Blogger Mr Harry Boy, at 5:21 AM  

Post a Comment

<< Home