Harald-in-Japan

Tuesday, November 13, 2012

Skywalker, nej Skybridge

Halloj i cyberrymden kära läsare!

Dagarna går sin gilla gång här i Shimonita, det är fullt upp att hålla reda på och sysselsätta en studsande 3 (snart 4)-åring och en 7 månaders baby. Det är en stor fördel dock att Erinas föräldrar kan hjälpa till och avlasta emellanåt. Shimonita ja, det är en "stad" som består till stor del av äldre människor. Det bodde runt 20 000 här för kanske en 30 år sen (när Erinas morbror var ung) och nu är det tydligen runt 8000 som bor här, så det är lite av en spökstad på ett sätt. De flesta barnparker är eftersatta i underhåll och det är inte så mycket barn ute på gatorna. Relativt ofta kan man höra ljudet från en ambulans sirener nere i dalen, då det antagligen är en gammal person som behöver akut hjälp. Jag undrar vad de gör av de tomma husen? Vi får se hur det ser ut här om 20 år, jag ber att få återkomma i den frågan.

För ett par dagar sedan var vi i Tokyo över dagen. Vi tog bilen dit, och det blev en minnesvärd tripp kan jag säga. Fram och tillbaka så blev det dryga 5 timmar. Tokyo är ju stort, när vi började närma oss "cityområdet" hade vi ändå ca 50 minuter tills vi var framme vid ändstationen. Vi betalade extra (de har ju vägtullar) för att komma på en express high way, men vi hamnade ändå i en lång kö som sakta segade sig framåt. Två irriterande saker med japaner och deras bilkörning är i min mening, gäller kanske enbart i Tokyo, att de har en tendens till att parkera bilen i vänsterfilen (de har vänstertrafik) och slå på varningsblinkers liksom för att markera att här står jag, och i samma mening uttrycka att det är helt ok att stå där medan de utför sitt ärende. Jag kom körandes flera gånger i vänsterfilen och upptäcker stillastående bilar som närmar sig fort, då får man helt enkelt stanna upp fort och försöka byta fil men det är inte det enklaste för de kör som satan i sin egen fil och släpper inte in någon. Man har två val, idiotchansa och kasta sig ut som en kamikazepilot eller vänta tills det blir röd signal så bilflödet ebbar ut, jag valde båda alternativen. Men överlag skall tilläggas att japanerna är bra på att köra bil.

Vi var och besökte "Skybridge" vilket är en attraktion cirka en timmes bilkörning härifrån. Det är en lång (typ 225 meter?) bro som går över en djup ravin med mycket skog runtomkring, väldigt läckert faktiskt. Nedan får ni ta del av hisnande upplevelsen:


Här kommer ett par bilder som visar mer, häftigt.



Vi hann med en lunch i närheten också och där fanns en kapad del av ett 400 år gammal träd. Fröet började väl gro när Gustav den Andre Adolf var i farten:


Jag, Erina, barnen och Erinas mamma åkte till en park för att rasta Ylva med sin okuvliga och outsinliga  energi. Där fanns ett rekonstruerat/återuppbyggt gammalt hus där originalet byggdes för cirka 250 år sedan. Det var roligt att ta del av och tänkte ni kunde få en insyn där också. Notera det höga taket, jag vet inte varför de skall ha så himla högt i tak, men det måste ju ha varit en tanke bakom får man tro, enjoy the movie:


Nedan får ni en close up på samurjarustningen:


Vi var på en annan park också som ligger i närheten, där Ylva provade en lång rutschkana. Parken är verkligen läcker. Det ligger en stor friidrottsarena i mitten och i området ligger ett museum också. De sköter parken omsorgsfullt och det är stora ytor, men inte så mycket folk som sagt. Ylva visar sina rutschåkarkunskaper i filmen nedan:


Jag går ju ganska så mycket häromkring och när jag stötte på den här härliga reklambilden kunde jag inte motstå att ta ett foto på den. Man får många frågeställningar när man betraktar bilden. Varför är den  japanska affärsmannen så glad? Vart är han på väg? Vad händer när han kommer fram dit han skall?


Förra gången jag var här stötte jag ju på Guds hus, och ja han bor kvar. Så här fint bor Gud, och han håller alltså till här i Shimonita. Han har parabol också, undrar vilka kanaler han får in.



Här har ni namnskylten:


Jag avslutar detta inlägg med en liten videosnutt från japansk tv, där det visas "enka" vilket innebär att ett gäng totalamatörer får sjunga en valfri sång, en och en. Sedan bedöms deras insatser av två professionella sångare och några priser utdelas. Allt är inramat med en trevlig atmosfär och tävlingsmomentet är relativt nedtonat. Ni får ta del av två insatser, jag gillar de gamla gubbarna i andra omgången (den ene är 84 år), enjoy:


Det var allt för denna gången, Doktor Svensson önskar eder en trevlig dag!

5 Comments:

  • Jag sitter spänd av förväntan inför vad som ska hända med staden om 20 år. KEEP ME POSTED!

    Jag hade ju också hoppats på att se dig åka efter din dotter i rutschkanan. Men det kanske blir fler tillfällen? ;)

    By Blogger Fredrik, at 8:41 AM  

  • Trevlig att se lite vad som händer på andra sidan. Hälsa Gud.

    By Blogger Fredrik, at 8:41 AM  

  • Hyrbil! Med bra försäkring! Så kan du köra som du vill...

    Kul videofilmer. Eric o Gabriela hälsar till sina kusiner!

    By Blogger Vardagsmat, at 11:37 AM  

  • Bra jobbat Doktorn !

    By Anonymous Magnus, at 4:52 PM  

  • Tjena! Skicka mig ditt japanska telefonnummer per mejl, det kan vara bra att ha. Jag upptäckte att jag inte har din Skypeadress så skicka den också.

    Saludos / Storebror

    By Anonymous Anonymous, at 9:15 AM  

Post a Comment

<< Home