Harald-in-Japan

Friday, December 28, 2012

Hundpromenader

God fortsättning kära läsare! I Japan är det tradition att baka tårta till jul och vi ville inte vara sämre så vi bakade en rejäl jordgubbstårta. Första gången jag gjort det till en jul, kul var det. Ylva hjälpte till mycket:



Här i Japan är det god sed att skicka nyårspresenter till nära och kära. Vi har fått ett par hittills, vilket var mat och dryck. Den ena presenten var segt ris; alltså en tung massa, inte sammanlänkade riskorn så att säga. Vi styckade upp "rismattan", stekte småbitarna, doppade dem i soja och lindade in dem i sjögräs. Umai! (betyder gott på japanska). Den andra presenten var ett antal småburkar innehållande den populära drycken kalpis (alkoholfri, läskande dryck). Umai det också!



För några dagar sedan var vi och närvarade vid ett "illumination party". Det är helt enkelt ett stort ljusspel med smålampor som läggs över t ex marken eller någon byggnad etc. Det var Shimonita town som anordnade det så det var en massa folk där. Det bjöds på mat och dryck och folk var glada, mycket trevligt. Nedan får ni ta del av tillställningen i både bild- och filmformat. Notera den mäktiga Negin (läs purjolöken) som avbildas i stort format; Ave Negi, den mäktiga negin skall prisas:



Jag njuter av mina dagliga promenader med hundarna, jag lär mig hitta i området och får se en hel del roligt. Nedan ses både filmer och bilder från en del av dessa utflykter, enjoy:

  

 







Bilden med speglarna ovan kanske tarvar en förklaring. Vägarna är smala här i Japan och det är tight med utrymme så speglarnas funktion är att man kan ha dem som hjälp för att se "runt knuten" om en bil kommer. Jag personligen har lite svårt att lära mig detta då jag helst vill se med mina egna ögon hur det ser ut, men ibland måste man använda speglar. De flesta husen här är av japansk karaktär (såklart). Med det menas att husen har skjutdörrar (praktiskt under den varma sommaren), lite smala väggar, ganska kompakta hus etc. Döm min förvåning när jag stötte på detta svenskliknande hus mitt bland alla japanska:


Jag har också haft ett religiöst/spirituellt möte! Ta del av filmerna nedan!

 

 


Här i dagarna var vi på ett hotell och åt gott och badade onsen. Det var ett stort byggnadskomplex mitt ibland bergen, kul. Precis vid hotellet låg en fin golfbana så jag misstänker att det är mycket golffolk som vistas där. Hotellpersonalen hade förberett foajen för julen med en rejäl pyntning:



Jag avsluta inlägget med en skön bild på mig, Ylva och Julia, vilandes i avancerad slapphetsmode:



Ha det så gott och Gott Nytt År önskar Doktor Svensson!





11 Comments:

  • Hahaha, kul julpyntning - tomteflash liksom. Här har vi nollgradigt. Idag blir det BBQ och kälkåkning i Åkersberga. God fortsättning!

    By Blogger Vardagsmat, at 2:33 AM  

  • Sank jos broder! Dito

    By Blogger Mr Harry Boy, at 7:02 AM  

  • This comment has been removed by the author.

    By Blogger Roney, at 10:21 AM  

  • Jävlar vilken skrevande tomte!

    By Blogger Roney, at 10:21 AM  

  • Ja, en aning hjulbent är väl en mild underdrift.

    By Blogger Mr Harry Boy, at 4:15 AM  

  • Tack för det fina kortet vi fick!

    Vad kul att kunna följa er här på bloggen. Elsa pratar mycket om Ylva.

    Av bilderna att döma ser det ut som att ni har det bra!

    By Anonymous Kristoffer, Viktoria & Elsa, at 11:25 AM  

  • Hej Elsa med föräldrar! :-) Ja, här är det bra! Ylva går på ett dagis ibland, perfekt lösning då hon får träffa andra barn, lära sig japanska etc.

    Må gott så hörs vi!

    Harald-san

    By Blogger Mr Harry Boy, at 6:41 PM  

  • Va! Skickar du julkort bara till vissa utvalda?! Jag fick inget.

    När får jag se dig köra karate mot 8-åringar? Jag har väntat länge nu!!!

    By Blogger Fredrik, at 2:24 AM  

  • Gott nytt år förresten!

    By Blogger Fredrik, at 2:25 AM  

  • Gott nytt år Fredrik!

    Jag går den fredliga vägen nu, som leder till insikt om alltets varande, så konfrontationer finns inte i mitt vetande. Jag lyssnar till stenen, vilket lär en tålamod och frid, inte aggression.

    Harald-san

    By Blogger Mr Harry Boy, at 7:31 AM  

  • Kan du inte filma när du kastar sten på en 8-åring då? Men du måste göra det med den fina vita dräkten. :)

    By Blogger Fredrik, at 7:45 AM  

Post a Comment

<< Home