Harald-in-Japan

Monday, July 09, 2018

Disney Resort

Hej mina kära läsare! Doktor Svensson förser er återigen med ett högaktuellt informativt kvalitetsinlägg från Japan. Detta inlägg kommer mestadels att handla om vårt tredagarsbesök till Disney Resort (d v s Disney Land och Disney Sea) men även om andra intressanta saker. Först vill jag visa två bilder på japanska efternamn. Jag och Ylva var ute och gick en snabbis med Hana-chan varpå Ylva helt vardagligt kommenterade att den här skylten betyder liten fågel:

Första tecknet betyder chisai (liten) och det andra betyder liten fågel (kottori). Medan jag förundrades över min nioåriga dotters japanska kunskaper gick vi sakta vidare varpå Ylva i förbifarten kommenterade en annan skylt. Hon sa "as a matter of fact" att det här betyder tro, bok, röd och jag. Det var delvis rätt. Tydligen betyder det träd, bok, lugn och hjälp:

Nu förstår jag till fullo att man måste kunna språket i ett land för att kunna vara med i matchen, annars är man helt hjälplös. Det spelar ingen roll hur högt utbildad man är, kan man inte prata (och läsa men kanske prata är viktigast) så är man hopplöst efter. Så ett hett tips; skall du flytta till ett nytt land med annat språk och du har ambitioner att jobba eller delta i samhället, lär dig språket!

Nagoya-bashu har börjat den 8/7. Det är sex stycken Hon-bashu, d v s professionella sumoturneringar per år och nu har en av dem börjat. Igår bevittnade jag hur Tochinoshin Tsuyoshi (av Georgisk härkomst) vann sin match. Han verkade ladda rejält inför sin match och var ordentligt uppumpad. Sedan trädde Harumafuji Kohei från Ulan Bator, Mongoliet, in i ringen. Han innehar den högsta rangen i sumo, yokozuna, och är en av mina favoriter. Han synade sin motståndare med en kritisk blick som han ofta gör sekunderna innan drabbning, häftigt att se. Matchen var över snabbt, där Harumafuji till slut slängde sin opponent i backen och gick därifrån med ett leende. Det som imponerar är hans förmåga att kunna slappna av snabbt och därigenom spara energi på något sätt inbillar jag mig. Till skillnad från Kotooshi som såg ut som att han la ut allt han hade i sin match så såg Harumafuji ut att gå på halvfart. Det är kanske sådant som spelar in i en turnering som varar i femton dagar; förmågan att kunna slappna av och spara energi och sedan vid behov ladda ur för fullt. Isbjörnar som håller på och svälter ihjäl har noterats ha en liknande förmåga (kanske djur i allmänhet har denna förmåga) att kunna totalt slappna av och spara energi och inte brusa upp i onödan vid kritiska situationer. Just a thought. Kotooshi vann för övrigt sin match.

Vi badade i en utomhuspool i Meguro, de hade öppnat samma dag vi var där så det var verkligen premiär så att säga. Det var 30.5 grader varmt i vattnet, najs:

Japan och Sverige skiljer sig åt i flera aspekter. Min uppfattning är att folk i Japan inte stjäl så mycket, parkerar man en olåst cykel nära en tågstation så är den oftast kvar dagen efter till skillnad kanske mot Sverige. En annan skillnad mellan Japan och Sverige är att i Japan är det rejält fokus på ordning och reda. I mitt tycke, till en överdrift, men i sig inget negativt. Det är bra med information och förhållningsregler men det blir ganska påtagligt när man befattas med det i vardagen. Ett exempel; när vi badade vid nämnda utomhuspool noterade jag att det fanns en eller flera personer befattade med kikare och walkie talkies som satt i en byggnad med gigantiskt fönster överblickandes all aktivitet som försiggick i nämnda pool. Vid noterat övertramp av poolens badgäster kommunicerades det snabbt ut en order till ordningsvakter runt poolen för att undanröja detta presumptiva hot mot ordning och reda. T ex så rörde det sig om en kvinna som badade med solglasögon eller våra barn som rörde linan i vattnet som separerar olika farleder så att säga. Det var inte enbart orders som kommunicerades ut utan även information till badgästerna om t ex nödvändigheten om att stretcha innan man badar för att förhindra sträckningar i muskler eller att det för tillfället blåser mycket så man skall inta ett allmänt försiktigt förhållningssätt. Som sagt, inget fel sig det är bara att jag kände att man var övervakad på något sätt.

Tatueringar är inte populärt i Japan och det var intressant att läsa denna informativa skylt angående tatueringar och badande vid ovan nämnda pool om hur de påverkar folks sinneslag:

Formuleringen "eliminating the awful feeling" är klockren!

Nu till Disney Resort! Nedan följer ett antal bilder och filmer från vårt fantastiska besök dit:


















Både jag och Erina kände att det var roligt att besöka Disney Resort men nu har vi varit där fyra gånger och det finns massa andra platser att besöka i Japan så även om det är roligt att besöka Disney Resort så lär det dröja några år innan vi återser stället!

Vi träffade Erinas kompis Saori med familj. Jag kallar henne kind Saori för att hon är så snäll. De är verkligen trevliga och vi hade en rolig stund tillsammans. 





När vi var på väg in till Shibuya så träffade vi min frus kompis. De hade inte setts på drygt 30 år. Våra barn var busiga och Erina skrek till av någon anledning till något av våra barn, då hörde Erinas kompis (eller hennes mamma) Erinas röst och kom ut och frågade om det var Erina; otroligt, kul och rolig situation:

Jag tittar för övrigt en del på anime, Crunch roll är appen man skall ha då och igår såg jag och Ylva på en hel film (vi såg inte hela men slutet av den) som baseras på serien Attack of the Titans. Skitbra film och skitbra tecknat. 

Nu kära läsare närmar vi oss slutet på detta inlägg, och som vanligt kommer en radda roliga bilder:







Until next time dear readers, take care!


Harald-san





4 Comments:

  • Long time. Ser härligt ut som brukligt.

    Märker ni av något av regnovädret man läser om?

    By Anonymous Mats Skoglund, at 2:32 PM  

  • Som vanligt en livsnjutare av rang. Bra fortsätt så Doktorn !

    By Anonymous Magnus, at 10:54 AM  

  • Hej där! Länge sedan som sagt. Vi har det fint här. Regnovädret märks inte alls i Tokyo, det är mest väster ut vad jag förstår, hemska saker.

    By Blogger Mr Harry Boy, at 8:02 AM  

  • Tackar Stoltis! Jag provar olika ölsorter, när jag inte ligger i hett vatten.

    Doktor Svensson

    By Blogger Mr Harry Boy, at 8:03 AM  

Post a Comment

<< Home