Harald-in-Japan

Saturday, April 13, 2013

Tokyo Disney Resort

Konnichiwa Minna-san! Genki deska? Jag hoppas det! Dagens inlägg kommer att handla om när vi åkte till Tokyo Disney Resort (Resort är det fina gemensamma namnet för de två parkerna Disney Land och Disney Sea, bara så ni vet!). Först så vill jag bara tipsa om en bra nyhetskälla för alla dem som är intresserade av att få reda på nyheter som berör Japan. Skribenterna (journalister?) skriver bra; med bra menas lättläst, intelligent och roligt och med ett kunnande bakom. Jag har läst flera artiklar om både sumo, baseboll, japansk ekonomi och den nuvarande situationen med Nordkorea, och är positivt överraskad över hur bra artiklarna är. Den tidning jag talar om heter "The Japan Times", och dess elektroniska version finns tillgänglig på följande länk: http://www.japantimes.co.jp/. Trevlig läsning!

Vi spenderade en knapp vecka i Tokyo, och bodde på ett suveränt hotell som heter "Hotell Eurasia" (http://www.my-spa.jp/en/). Hotellet hade onsen och bastu vilket jag och Erina nyttjade till fullo efter att ha traskat omkring en hel dag med två små barn. Min personliga favorit var ångbastun. Den bestod av sju stolar som stod placerade runt ett cirkulärt bord. På bordet stod en skål innehållande någon slags salt som man skulle gnida in kroppen med. Det var en stark doft av mint i rummet och tillsammans med saltet så höjde detta stämningen tusenfalt. Efter att ha lekt riddare vid det runda bordet i en dimmig miljö hasade jag mig över till den finska bastun där det var strikt, kargt och slut med lullullet. Här var det värme och trä som gällde, inget tjafs. Då och då lade jag min lekamen i varmt vatten för att sedan köra en vända i bastun igen. Nåja, ni kanske förstår att jag gillar att basta och bada onsen. Hursomhelst, vi spenderade två dagar på Disney Land och två dagar på Disney Sea. Det behövdes kan jag säga. Tokyo Disney Resort är stort, dock är allt relativt och jämfört med Disney World i Florida är detta som gröna lund ungefär, har jag fått berättat för mig. Trots att vi var där på vanliga arbetsdagar så var det ändå runt 15-20 minuters kö till åkattraktionerna; på en helg kan det vara runt två timmar vilket för mig verkar vansinnigt. Det finns dock ngt som heter fastpass, där man kan få en biljett som säger att man kan komma tillbaka om X minuter för att kunna åka attraktionen direkt, vilket verkar smidigt istället för att stå och vänta. Disney Land är lite större än Disney Sea och är mer för barn kanske, Disney Sea är mer charmigt och har fler restauranger etc. Personalen var fantastiskt fanatiskt vänlig; jag är säker på att så fort de slutat jobba för dagen så ler dem inte en sekund i onödan. Erinas kompis Rhie är i Japan nu och vi träffade henne där och spenderade en dag med henne på Disney Sea, vilket var mycket trevligt. Nedan följer lite bilder från Disney Land, enjoy!





Och här kommer lite bilder från Disney Sea, enjoy!








Jag och Ylva körde racerbil på Disney Land, Ylva rattade bilen!


Vi var bjudna på middag hos en amerikan, Tim, som lever här i Shimonita med sin japanska fru. Tim kan en hel del om ljud och språk och håller kurser på bland annat det respekterade japanska universitetet Keio University. Han håller även spelningar i Indien emellanåt, respekt! Vi fick ta del av hans kunnande och Doktor Svensson jammade ihop med den gode Tim, vilket syns med all önskvärd tydlighet nedan!


Vi bjöds även på en god middag! Tackar för detta!


Jag avslutar inlägget med lite blandade bilder





Må gott önskar Doktor Svensson!

2 Comments:

Post a Comment

<< Home