Harald-in-Japan

Wednesday, April 03, 2013

Julia fyller ett år!

Var hälsade mina rosalungade stridsillrar! Må era friska kroppar spritta av ungdom och liv, i all evighet, amen. Efter detta något överdrivna, frikyrkliga "stridsrop" så är det dags att zomma in på dagens inlägg; vilket i första hand handlar om att vår fantastiska dotter Julia har fyllt ett år den andra april! Utöver denna glädjande händelse så kommer jag även belysa vår tripp till Tokyo som genomfördes för ett par veckor sedan. Nu till födelsedagsbarnet! Jag och Erina bakade tillsammans en finfin tårta. Nåja, Erina stod för själva drivet i tårttillverkningen medan jag glatt hjälpte till bredvid. Slutresultatet lät inte vänta på sig och det var en, i mitt tycke, mycket kompetent tårta som utkristalliserade sig!


Ylva stod för garneringen i tårtans mitt, under Doktor Svenssons överseende. Ungdomlig iver kombinerat med bejakande kontemplation var tydligen en lyckad kombination. Fantastiskt! Det var en stressig men rolig kväll. Vi fick besök av några grannar här. Man är ganska slut när en speedad 4- och 1-åring kör på för fullt; så när barnen sov och disken var avklarad så intogs vertikal position omgående! Nedan ses blommor och presenter åt Julia, samt en bild på oss.





Ett stort grattis till dig Julia på din ettårsdag! Puss och kram!

Som jag nämnde i början på inlägget kommer här en liten briefing från vår tripp till Tokyo. Vi var där 3-4 dagar och bodde på olika ställen. Jag kollade upp Nihon Bed bland annat (den fantastiska sängen jag nämnt tidigare), sedan träffade vi Erinas kompis Saori som har en dotter som bara är ett par veckor äldre än Julia. Hon är verkligen en trevlig person Saori och det var roligt att träffa henne igen. Vi bodde på tre hotell, dels i Ikkebukuro på ett totalt sjaskigt hotell med det underbara namnet "Royal Hotel". Hotellet var allt annat än kungligt, till och med kylskåpet var inte tömt (första gången jag upplevt det) utan man hittade rester från den förre överliggaren. Vidare så låg det en polisstation precis bredvid och det utfördes nattarbeten på närliggande gator, så ljudnivån på natten var hög. Vi tänkte att vi provar ett billigare hotell men som alltid eller oftast så får man det man betalar för. Aldrig mer Royal Hotel! Vi sov även på ett fint hotell vid Kanda station där det fanns bastu och onsen, hurra! En natt spenderades vid den mysiga stadsdelen Otsuka. Vi hann även med att träffa Erinas kompis Yuko som bor i Meguro där Erina bott när hon växte upp. Jag passade på att ta en långpromenad och titta på Erinas föräldrars hus, se affärer och platser som jag såg och besökte för tre år sedan. Mycket var sig likt och jag kom ihåg en massa detaljer; t ex butiken som sålde fina gamla volkswagenbilar som ni ser nedan. På det hela taget var det en rolig och minnesvärd resa. Nedan följer ett gäng bilder som visar vår Tokyo-vistelse. Notera en glad och upplivad Ylva i bild 3. Enjoy!











Nedan skulle en film visas där jag vandrar runt i Meguro, fint område. Dock, fortfarande problem på blogger att ladda upp filmer, eller rättare sagt att bearbeta filmer, åtminstone mina filmer. Så vi får vara utan även denna gång dessvärre.

I Japan har de avancerade toaletter, bilden nedan visar en display jag såg framför mig när jag ville spola. Ge mig en vanlig spolknapp, snääällllla. Livsfarligt om man trycker på fel knapp, kan leda till rektala skador!


Jag avslutar inlägget med lite blandade bilder. Bilden på Ylva och en annan flicka med en massa dockor i bakgrunden, är tagen när vi besökte några som bor här i Shimonita. Dockorna hade ställts fram för att det var en dag då man firar flickor i allmänhet (må dem växa och vara friska etc etc). I Japan finns det en hel del av dessa helgdagar då man firar något speciellt. Inte alls dåligt. Enjoy!







Det var allt för denna gången, må gott önskar Doktor Svensson!









6 Comments:

  • Omedetou Julia :D
    Hon kan stå fint och är så gullig. Jag skickar henne en stor och varm kram från Sverige.
    Jag ska åka till Japan imorgon. Jag hoppas att vi kan träffas i Japan :D

    By Anonymous Rie Koide, at 8:20 AM  

  • Hallå Rie! Ja, du är välkommen till soliga Japan! :-)

    By Blogger Mr Harry Boy, at 3:12 AM  

  • Hі there, everything iѕ going ωеll here and ofcourse eѵerу οne іs shаring infoгmation, that's genuinely good, keep up writing.

    Also visit my homepage: v2 cigs reviews

    By Anonymous Anonymous, at 6:57 PM  

  • Härligt att se att livet leker. Synd att inte filmerna funkar. Kanske läge att testa youtube?

    By Blogger Fredrik, at 10:45 PM  

  • Ja, blogspot borde fixa detta, kan inte tänka mig att det är mina filmer det är fel på. De jag testat är från olika datum så det är inte så att jag tappat mobilen i backen eller så. Vi får se vid nästa inlägg!

    By Blogger Mr Harry Boy, at 10:16 AM  

  • Jag håller tummarna. :)

    By Blogger Fredrik, at 10:43 PM  

Post a Comment

<< Home