Harald-in-Japan

Monday, March 25, 2013

Karate i Shimonita

Hej på er ständiga läsare! Må solen skina över er och må ni vandra den glada vägen genom livet. Dagens inlägg handlar mest om karateutövande i Shimonita! Och det är inte det sämsta skall jag säga. För övrigt tycker jag att ni borde prova på karate. Det är roligt, man mår bra av det. Dessutom får man en stark kropp, fri från soffliggarvärk. Inte illa, eller hur?

Först måste jag bara rapportera om den stora sumoturneringen som precis avslutades i Osaka. Harumafuji, yokozunan som vann senaste turneringen, hade ingen bra vecka. Hans matchfacit blev 9 vunna och 6 förlorade. Däremot var det en total utklassningsseger för den andre yokozunan Hakuho, som vann 15 segrar (inga förluster). Hakuho imponerade väldiga med sin styrka och påhittighet. Hans jobbigaste match var mot den väldige Baruto (170 kg ca, kommer ifrån Baltikum). Hakuho med sina dryga 150 kg är ingen liten pjäs heller så det var kul att se dem drabba samman. Harumafuji:s nackdel är att han i sumomått betraktat är liten, endast 130 kg drygt. Han har svårt mot de större pojkarna, men han kompenserar sin litenhet med att vara väldigt snabb och smart. Här har ni länken till matchen mellan Hakuho och Baruto, klart sevärd, enjoy: http://www.youtube.com/watch?v=6CGfmojLODQ

Jag har tränat karate själv utomhus, i närheten av Erinas föräldrars hus. Jag tränar grundtekniker och kata. För tre år sedan när vi var här på föräldraledighet med Ylva, träffade jag Sato-san, femte dan inom Shotokan-stilen (dock en annan förgrening än den stil jag tränar). Jag tränade i hans dojo, kul minne. Vi träffade honom igen nu när vi är här med Julia också. Han tränar barn på lördagar och söndagar, dock på ett annat ställe. Vi besökte dojon och träffade honom, barnen och deras föräldrar. Jag deltog genom att ge barnen lite tips och kommentarer. Kul var det!

Dessvärre verkar bloggspot ha problem med att bearbeta mina filmer för närvarande. Detta betyder att endast foton kan visas, too bad. Se nedan karaterelaterade bilder!







För några dagar sedan när jag var ute och promenerade så stötte jag på detta coola hus. Takvinkeln är ju helt underbar. Jag trodde först att det rörde sig om en person med smak för lite udda hus men enligt min kära fru så är det helt enkelt så att om taket hade varit horisontellt så hade den bakomliggande odlingsbara marken blivit skymd för solen, vilket naturligtvis inte får ske! Sålunda måste husägaren lösa detta vilket resulterade i ett coolt hus!



Ylva har ritat en teckning där motivet föreställer mig, pappa! Man ser tydliga likheter:


Nedan ses en härlig skylt där kunden informeras på klockren engelska att hen skall ha en bra stund med sin mat!


Nu är våren här, så nedan får ni lite fina bilder:




Så här ser det ut om man tittar ned i dalen från berget där vi bor!


Jag avslutar inlägget med en fin bild på min underbara familj!



Må gott önskar Doktor Svensson!

7 Comments:

  • Fun to read your blogg Dr Harry! :)
    Richard

    By Anonymous Anonymous, at 7:52 AM  

  • Hi! Who is this anonymous Richard? A cowboy stranger or someone I know?

    By Blogger Mr Harry Boy, at 8:24 AM  

  • Äntligen lite karate. Synd att inte filmerna ville. Hoppas de kommer senare. :) Vill ju se när du fajtas mot de där 8-åringarna. :)

    By Blogger Fredrik, at 3:10 PM  

  • Richard! I know YOU. See you at the club later, train well!

    Cheers!

    By Blogger Mr Harry Boy, at 7:26 PM  

  • Fina bilder! Och skönt att se att mustaschen försvunnit :-) Eller, att den vuxits ikapp av resten av skäggväxten.

    By Blogger Vardagsmat, at 2:27 PM  

  • Ja, mustaschen var trevlig, kanske tar upp bekantskapen om några år!

    By Blogger Mr Harry Boy, at 5:29 AM  

  • Fantastic ρгoduct wіth Great Prices, Thanκ
    you.

    Taκe a looκ at my web page :: com.br

    By Anonymous Anonymous, at 7:49 PM  

Post a Comment

<< Home