Harald-in-Japan

Monday, March 11, 2013

Solotripp till Tokyo

Ärade jordbor! Nu har våren kommit till Japan, och med den kommer värmen men även ett nyckfullt väder. Igår på förmiddagen var det 26 grader varmt helt plötsligt för att sedan sjunka till 6 grader på kvällen. Ett nätt litet temperaturfall på 20 grader således. Men när vi träder in i April skall dessa konstigheter vara historia; då förväntar jag mig stadiga siffror över 20 grader, blå himmel och sköna brisar.

Detta inlägg kommer främst handla om min solotripp till Tokyo över en dag, men först lite silkeslen information. I helgen fick vi besök av Erinas kompis och hennes man: Yoko och Josh. Det var mycket trevligt, vi besökte Sky Bridge igen. Nedan ser ni oss (alla utom Ylva som tog bilden!):


Vi hann också med att göra ett besök på ett museum här i Shimonita (nåja Tomioka), som avhandlade den historiska utvecklingen och avvecklingen av en silkesfabrik. Fabriken öppnades 1879 och Japans kejsare var här för att inviga med pompa och ståt. Maskinell silkesproduktion började förekomma runt om i Japan på den här tiden. För just denna fabrik så var det franska maskiner som användes. Fransmän kom över med maskinerna för att hjälpa till med dels anpassning (japanska kvinnor är mindre än franska kvinnor), men även med hur maskinerna skulle användas. Fransmännen sågs med suspekta ögon och det gick tydligen ett rykte om att fransmännen drack japanskt kvinnoblod! För att lugna sina anställda lät den japanska direktören anställa sin egen dotter som första kvinna, modigt! Nåväl, nedan ser ni några bilder från vår vistelse där, enjoy!




I direkt anslutning till fabriken, längs en gata, träffade jag på den här trevliga krabaten. En väldigt gammal hund som dock trots sin stelhet verkade må bra. Vilken rackare!


Ok, nu över till min tripp till Tokyo. Jag åkte själv ned över dagen. Vilken lyx! Inga blöjbyten eller lekar, utan tystnad och egentid, lovely! Jag bestämde mig för att först åka till Akihabara för att ta del av lite teknikprylar. Väl där så kollade jag in lite tv-apparater och hittade en fin en som ses i filmen nedan! Dessvärre verkar filmerna komma på snedden, då jag måste ha vridit mobilen när jag filmade men det gör det hela lite mer futuristiskt och värdigt!


Efter att ha insupit både atmosfär och kaffeaktiga drycker i Akihabara styrde jag kosan mot Shinagawa för att se om det fanns någon trevlig biofilm att se (vilket det inte fanns dessvärre). Men kul att vara där igen. Nåväl, vidare! Jag följde yamanoteline och hoppade av i Shibuya, där det alltid verkar hända grejer. Jag gillar Shibuya, enjoy the movie!


Jag kom på mig själv med att besöka de platser jag redan besökt, vilket kan vara trevligt men jag ville utvidga min horisont så jag bestämde mig följaktligen för att hoppa av på för mig okända stationer, valda på måfå. Det blev Mejiro, Otsuka och Sugamo. Mejiro var väl sådär, jag stannade till på ett fik och fick mig en välbehövlig vila men annars är det inte mitt favoritställe direkt i Tokyo. Otsuka och Sugamo däremot var väldigt trevliga bekantskaper. Helt underbara områden med småhus och trevliga kvarter. Nedan får ni ta del av några filmer och bilder som visar på min vistelse där, enjoy!


I Tokyo är det som bekant ont om utrymme, vilket har en direkt inverkan på hur breda husen vanligen blir vilket tydligt illustreras i bilden nedan :-)


Dagen gick över i kvällning och då såg det så här mysigt ut i Otsuka:


Och i filmversion:


Jag stötte på en rolig skylt, se nedan. Vad avses med "General Science"? till skillnad mot "Specific Science"?


Och nedan står det att läsa om ett specialcafé?


Jag gillar ju bilder på (japanska) politiker när de försöker sälja in sina budskap så bra som möjligt. Nedan ser ni två fina charmtroll, enjoy!



Jag avslutar inlägget med två bilder. Dels en som visar texten på en av Julias matboxar. Vi pratar avancerad brajjning för att komma på de här fina meningarna....


Och den sista bilden är på vår coola dotter Julia!


Just det, en liten teaser inför nästa inlägg.... Enjoy!



Det var allt för den här gången, må väl önskar Doktor Svensson!


9 Comments:

  • ÄNTLIGEN! När kommer nästa inlägg? Jag hoppas på filmer! :)

    By Blogger Fredrik, at 1:06 AM  

  • :-)

    Det kommer bilder och filmer! Men även på annat smått och gott från landet Japan - säg Ja till Apan.

    By Blogger Mr Harry Boy, at 5:09 AM  

  • Vilken fotograf hon är, Ylva! Hur kan hon vara så smart, så ung!?

    Farbror är full av undran, förundran och beundran.

    By Blogger Vardagsmat, at 3:04 PM  

  • Ja, ain´t she a beauty! Yes, she is!

    :-)

    By Blogger Mr Harry Boy, at 5:05 AM  

  • Härligt härligt!

    By Blogger Fredrik, at 11:26 PM  

  • Ha ha, vilken foto Julia är :D Hon har blivit en mycket snygg tjej! Det är roligt att läsa ditt inlägg varje gång. Men jag saknar er väldigt mycket... Hälsa Erina och hennes mamma från Rie!

    By Anonymous Rie Kode, at 12:47 PM  

  • Hej Rie, vi saknar dig med! Jag skall hälsa dem, vi höres!

    By Blogger Mr Harry Boy, at 4:39 AM  

  • Sluta filma snett !

    By Anonymous Magnus, at 11:16 AM  

  • Tyst!

    By Blogger Mr Harry Boy, at 8:10 AM  

Post a Comment

<< Home