Harald-in-Japan

Monday, February 11, 2013

Snö i Shimonita!

Var hälsade ädla läsare!

För några dagar sedan så hör och häpna snöade det här i Shimonita. Dagen efter hade nästan all snö försvunnit dock, men jag hann ta lite bilder och ett par filmer som jag nu skall delge eder! Det är praktiskt att snön försvinner så snabbt (särskilt då bilarna har sommardäck året runt t ex). Japan är ett land där man har olika temperaturzoner eller vad nu den korrekta termen är. Nere i Okinawa råder tropiskt klimat, med mycket sol och aldrig snö, medan uppe i Hokkaido är det flera meter med snö och temperaturer som kan gå ända ned till minus 40 grader celsius! Vi bor typ i mitten i Japan där det sällan är minusgrader på dagarna, men på natten kan det sjunka till ett par minusgrader. Shimonita är omgiven av bergskedjor som hjälper till att stoppa snö och regn, vilket är mycket trevligt. Vidare så är Gunma (länet där vi bor) relativt besparat från jordbävningar då de värsta smällarna är runt kusterna, särskilt på östra sidan av Japan. Detta är faktiskt en trygghet då vi känt av en jordbävning då huset skakade lite, och någon värre jordbävning vill inte jag uppleva!

Nåväl, nu öser vi på med några bilder om ett snöigt Shimonita. Enjoy!



 

Och till sist en bild på Mount Fuji. Bilden tog jag när vi var där i området, jag hyrde en helikopter och använde min nyinköpta kamerautrustning. Man får inte snåla om man vill ha de där bilderna med det lilla extra!


Nu följer några filmer som visar Doktor Svensson promenerandes genom snön!


 

 

För att visa hur snabbt snön försvinner här så kommer nu två bilder som visar utsikten från husets (som vi bor i) veranda. Första bilden är dagen då det kom snö, och andra bilden är från dagen efter... Snabbt kan det gå!



Avslutningsvis vill jag visa en bild på ett mycket ovanligt och coolt hus som vi fick syn på efter att ha ätit en Taiwanesisk lunchbuffé (mums). Enjoy!



Må gott önskar Doktor Svensson!


6 Comments:

  • Skönt att du också fick chansen att kasta lite snöboll. Hygglig bild på berget - helt rätt attityd till fotograferingen! :) Ett dome-house är smart. De tål mycket stora påfrestningar. Det är faktiskt så att ju mer snö de får på taken desto starkare blir konstruktionen och de är dessutom väldigt energieffektiva

    By Blogger Fredrik, at 8:57 AM  

  • Hello Fredrik! Värst vilken kunskap du verkar besitta om "dome-hus"! Imponerande. Idag har det varit mkt snö och kallt igen. Va fan, vi är ju inte i Sverige ju!, Kom igen nudå!

    By Blogger Mr Harry Boy, at 4:43 AM  

  • Såg nyligen ett program om såna hus så jag måste ju dela med mig. :) Du förresten, vad sägs om att köpa en båt med mig? www.multi23.se med chans att segla i 25 knop. Jag har försökt med alla i Sverige så nu letar jag kontakter utomlands. ;)

    By Blogger Fredrik, at 8:40 AM  

  • Vad tyckte Ylva om snön? Hann hon leka i snön innan den försvann. Här hemma är det slaskigt värre. Int rolit int, saatana...

    By Blogger Vardagsmat, at 1:28 PM  

  • Yo brother, Ylva gillar kyla och snö (brås på Farfar tror jag:-))

    Men det kom en ny omgång igår! I år är det tydligen extra kallt i Japan.




    By Blogger Mr Harry Boy, at 4:47 AM  

  • Fredrik! Jag har redan en båt, som är långsam men stabil och stor sittbrunn (viktigt!), samt ölhållare (också himla viktigt!)

    By Blogger Mr Harry Boy, at 4:48 AM  

Post a Comment

<< Home