Harald-in-Japan

Wednesday, April 17, 2013

Jag fyller 40!

Hej svejs bland alla ettor och nollor! Detta inlägg kommer i första hand att belysa det faktum att jag numera är en såkallad "40-plussare". Jo, det är sant, jag vet, det trodde ni inte men så är det. Detta är tredje gången jag fyller år i Japan. Första gången var för sju år sedan när jag var i Japan tre månader på ett stipendium. Andra gången var för tre år sedan när vi var här med Ylva på föräldraledighet och tredje gången nu, med Julia. Mycket roligt! Det bästa med att fylla år i Japan är att det är typ 25 grader utomhus och sol, i Sverige kan det ju ibland var några grader över nollan endast om man har otur. Erina har en morbror, Eichan, som fyller år samma dag som jag. Vi firade vår bemärkelsedag ihop, han är en trevlig prick. Erina hade bokat ett hotell med onsen som vi (Svensson-Yasukawa, Eichan plus några släktingar) besökte. Där åts det buffé, tårta och på kvällen slank en och en annan öl ned skall det erkännas. Vad fick jag då för presenter? En fin hårrakapparat, ätpinnar samt en schyst tårta! För att inte tala om hotellvistelsen och det fina sällskapet! Nedan ses bilder på detta!





Vi åkte med en finfin Toyotabuss till hotellet och på vägen dit stannade sällskapet vid en docktillverkningsfabrik (kokeshi dolls!). Se nedan processen från ax till limpa: Förklaringar, tillverkning och alster! Vi gick igenom fabriken och vid varje station så att säga fanns en förklarande text som visade vad mästarna höll på med, imponerande!





Nedan följer några bilder från hotellvistelsen, enjoy! Vi kom i samspråk med några äldre gubbar (läs 80-plus), som ville ta en bild med mig. Jag är den till höger på bilden, kan vara bra att reda ut; vi är ju så lika i längd och vikt.





Dagen efter, på väg hem, stannade vi vid ett trevligt ställe där det fanns kossor, får, mat och dryck; dessutom visades det upp en sheep dog show. Om ni behöver mer information om stället, klicka på följande länk: http://www.greenbokujo.co.jp/english/index.html. Det var första gången jag sett "fårhund möter får" live, och det var kul att se. Hunden sprang utav bara hel.... uppför en lång backe för att driva fåren nedåt mot åskådarna, vilket tempo! Enjoy!


 



Det var en mycket lyckad födelsedag och kommer vara ett kärt minne, att fylla 40 i Japan! Nu byter vi ämne och jag tänkte kort berätta om när Erinas kompis Kioko kom på besök hit och sov över en natt. Det är en härlig person som kan massera fötter stenhårt (testat en gång men inte igen!); dessutom vet hon en hel del om vin, så när man träffar henne får man ofta smaka på något gott vin vilket inte är fel. Hon tycker om ekologisk mat så vad passade väl inte bättre än ett besök till Eichans odlingstäppa!




Jag avslutar inlägget med lite "snart-är-det-sommar"-bilder, enjoy!







Just det, jag får inte glömma att visa en film där kulturella aspekter avhandlas i det sentida Japan!




Må gott önskar Doktor Svensson!

2 Comments:

Post a Comment

<< Home