Harald-in-Japan

Monday, July 23, 2018

Ebina Machi

Hej på er mina kära läsare! Detta blir doktorns sista inlägg i Japan för den här gången. Vår vistelse i Japan börjar närma sig sitt slut och snart är vi åter i Sverige, men vi behöver inte sakna värmen vad jag förstått då det är rekordvarmt i Sverige. Vi hade 40.8 grader i Tokyo igår men hemma är det över 30 grader så det blir skönt att få insupa än mer sol, även i Sverige. Det här inlägget kommer att handla om vårt besök till Erinas syster med familj. De bor i Ebina machi, vilket ligger ganska långt härifrån, cirka 90 minuter med kollektivtrafik. Det var ett mycket trevligt besök. Vi var där ett par dagar, och vi besökte en slags sommarfestival med otroligt många människor. Festivalen avslutades med ett mäktigt fyrverkeri, magiskt bra.

Innan vi drar igång med bilder och filmer så skall jag visa en intressant sak. I Erinas systers familjs bil(ar) så fanns det en kamera, nyfiken som jag är så frågade jag vad denna lilla manick var. Det är populärt i Japan nu att ha kameror installerade som hela tiden filmar framåt så vid en eventuell krock eller annan typ av trafikolycka så har hela händelseförloppet filmats och kan sedan användas som bevis vid ersättningsfrågor och dylikt, intressant!

Erinas pappa följde med. Han är 85 år nu men tar ingen medicin och går utan käpp etc, imponerande. Japaner tenderar att leva länge. Ok, nog snackat, här kommer lite bilder.




Huset nedan har Erinas systers man ritat (han är arkitekt), de bor i våningen högst upp och hyr ut resten av lägenheterna. Samma tillvägagångssätt som Erinas mamma och pappa alltså då de hyr ut lägenheter också; en smart lösning då pengar trillar in varje månad och när lånen är betalda så blir det fina summor varje månad.

Här poserar mina fina döttrar med Tatsuaki-san, vi gick till Ebina Sports Park där ovan nämnda festival huserade. Det var otroligt mycket folk men inget bråk, ingen fylla etc. Alla hade respekt för varandra och det var en trygg familjär stämning, precis så som det skall vara.





Det mäktiga fyrverkeriet som pågick i 20 minuter kan ses nedan, kan inte ha varit gratis!




Jag hade som önskemål att få äta rullbandssushi, och nära Akemi-sans (Erinas syster) familj så fanns en mycket fin dylik retaurang. Jag åt mycket och drack god öl och drink, vidunderligt gott.




Efter vi sagt hejdå och tack för oss till Akemi-sans familj stannade vi i Yokohama en stund och shoppade lite. Det fanns mycket att se. Tokyo har ett otroligt utbud av saker och ting så man behöver aldrig känna sig uttråkad. Nedan ses flotta Sheraton hotell i Yokohama.

Efter en lång dag så stannade vi till vid en utmärkt ramen-restaurang. Den ligger precis mitt emot det sento (varmt bad) jag brukar besöka i Toritso-daigaku. Jag fick välja om jag ville ha nudlarna hårda, lagom eller mjuka och om jag ville ha mycket eller lite olja etc. Vi pratar alltså inte om att bara slänga fram en skål med nudlar utan flera val skulle göras. Julias barnportion kostade 6 kronor och då fick hon glass efter maten. Vi fick även gratis gyoza som smakprov. Det gick inte att klaga. Servicen var ypperlig, en i personalen följde med oss ut och bugade sig och tackade oss för besöket, sådant händer inte varje dag i Sverige.


Väl hemma så avslutades dagen med ett litet lokalt hanabi (fyrverkeri). Barnens kusin Emi-san var med, kul!

Jag avslutar som vanligt inlägget med lite roliga bilder, enjoy!






Med detta avslutar jag detta inlägg och stänger bloggen för denna gång. Det har varit en mycket trevlig semester i Japan och vi ser fram emot att besöka detta trevliga land igen. Ha det så bra så syns vi igen!

Doktor Svensson

2 Comments:

  • Skönt med affärer som erbjuder livssamordning, haha!

    Ni har haft en supersemester. Välkomna hem.

    Saludos / Ingemar

    By Anonymous Anonymous, at 12:29 AM  

  • Tackar broder!

    Harald

    By Blogger Mr Harry Boy, at 8:21 AM  

Post a Comment

<< Home