Harald-in-Japan

Saturday, July 14, 2018

Shinagawa Aquarium och Tokyo Tower

Var hälsade mina idoga läsare, återigen levererar Doktor Svensson intressanta, roliga och färska nyheter från Japan. Dagligen ser vi på nyheterna hur skyfallen västerut skördar offer och hur man kämpar för att återställa det som raserats. Nu är det över 200 döda och det lär inte stoppa där. Det är de värsta regnmassorna på över 70 - 80 år har jag för mig att jag hörde. All heder åt räddningspersonal, militär och dylikt som gör vad de kan för att hjälpa de behövande.

Efter dessa ledsamma nyheter är det dags att le åt något. Nedan kommer därför en bild på vattenkaffe, typ. Det är alltså vatten som skall fungera som kaffe. Jag har smakat det och det är en bisarr blandning mellan vatten och kaffe, inte att rekommendera för kaffeälskaren. Det finns även vatten-coca cola. Hua.

Som jag skrivit tidigare så är ju inte japaner mycket för stora fönster på sina hus, det skall vara smått och igentäppt. Nedan ser ni ett hus som tagit denna approach to the max så att säga. Inget knussel där inte.

Inte ett fönster, heja. You go girl! I Tokyo finns det stora tempel och små tempel, här nära där vi bor så finns detta lilla tempel dit man kan gå och be eller bara sitta och njuta eller vad man nu gör vid tempel!

Nu till vårt besök till Tokyo Tower. På väg dit träffade vi en robot, en trevlig bekantskap, denna lilla krabat ses i en film nedan. Jag tror vi endast är i början av robot-eran. Om 100 år tror jag att robotar är mycket mer vanligt förekommande i det dagliga samhället.

Tokyo Tower byggdes 1958 och måste ha varit en bedrift på den tiden. Det är över 300 meter högt, en stilig byggnad. Nedan kommer två bilder på nämnda byggnad, i dagsljus och efter mörkrets inbrott.


Det var en varm dag, fuktig med en tryckande hetta. Nedan ses mina tjejer vandra mot Tokyo Tower, vi stannade vid en av otaliga dryckautomater och förfriskade oss och efter det kommer en bild på ett stort tempel, beläget nära Tokyo Tower.



I Tokyo Tower finns det restauranger, roliga attraktioner och på 150 meters höjd en sky bridge där man kan se ut över Tokyo. Attraktionerna var mest kopplade till anime som heter One Piece vad jag förstår, ett gäng karaktärer. Nedan följer bilder och filmer om vårt besök till fina Tokyo Tower, enjoy!













Tack Tokyo Tower för det fina besöket. Nu till inläggets andra del, vi gjorde ett besök till Shinagawa Aquarium, det är ett mindre akvarium, mysigt och fullt tillräckligt med fiskar, sälar och delfiner. Det är dock litet mot Shinagawa Epson som det heter, där t ex delfinshowen är extremt imponerande. Nedan följer en radda bilder och filmer om vårt besök till Shinagawa Aquarium. Enjoy dear readers.












Efter vårt trevliga besök till Shingawa Aquarium skulle våra magar fyllas med god japansk mat. Vi fastnade för ett av otaliga ställen, som redovisas nedan. Det var en slags IKEA-variant på restaurang, man serverade sig själv med tallrikar och dylikt samt beställde via en padda, intressant!

Nu mina kära läsare närmar vi oss slutet på detta inlägg. Nedan följer i vanlig ordning lite roliga bilder. Jag gillar ju bilder på japanska politiker som skall sälja in sig själva till den breda befolkningen. Personen nedan är ju halare än bilförsäljaren Sal i Ernie (eller vad han heter), fantastiskt.



Det finns ett ställe i närheten här, nedan nämna art studio. Kul att se att svenska bokstäver letar sig in i Tokyo!

Den röda texten nedan är härligt vag både i syfte och mening!

Det var allt från Doktorn denna gång, ta hand om er och njut av sommaren!


0 Comments:

Post a Comment

<< Home